zamknij

Google automatic translation. The Legionowo City does not accept any responsibility for the accuracy of data and information originating from the translation. In particular, the Legionowo City does not guarantee that the translation is complete, up-to-date or fit for specific purposes. The translation cannot be compared with a human translation, but may help in assessing the relevance of articles.

A A A
Logo BIP

Podsumowanie "Lata bez %"

Data dodania: 14 września 2006
Cofnij
Informacja z Referatu Zdrowia Publicznego i Spraw Społecznych dotycząca kampanii „Lato bez % 2006”

W dniu 12.09.2006r. w Warszawie odbyła się konferencja prasowa, której celem było podsumowanie ogólnopolskiej kampanii społecznej „Lato bez % 2006”. Kampania ta była również realizowana na terenie Gminy Legionowo.
W ramach kampanii podejmowano następujące działania:

1.Sprawdzano czy sprzedawcy sprzedając alkohol młodo wyglądającym osobom sprawdzają ich wiek w celu uniknięcia ryzyka sprzedaży alkoholu osobom nieletnim. W ramach kampanii ogólnopolskiej przeprowadzono 4342 kontrole w punktach sprzedaży alkoholu, z których 248 odbyło się na terenie Legionowa. Ustalono, że w 542 sklepach sprzedawcy nie zainteresowali się wiekiem młodo wyglądającej osoby, w Legionowie w 32 sklepach nie zainteresowano się wiekiem kupującego.

2.W punktach sprzedaży napojów alkoholowych rozprowadzane były plakaty oraz naklejki informujące o kampanii „Lato bez %”

3.W ramach kampanii „Lato bez %” odbywały się happeningi. Łącznie w Polsce przeprowadzono 20 takich happeningów. Na terenie Legionowa odbyły się dwa happeningi. Pierwszy na Rynku Miejskim, drugi natomiast przy budynku Błękitnego Centrum. Akcje te miały na celu zmuszenie do refleksji mieszkańców miasta i unaocznienie im problemu pijącej młodzieży.

4.Prowadzono badania ankietowe wśród młodzieży w wieku 12-17 lat. Badaniami w Polsce objęto 11062 osób, zaś na terenie Legionowa 1017 osób.

Przedstawione wyniki badań pokazują, że prawie 50% respondentów uważa, że spożywanie alkoholu przez osoby poniżej 18 roku życia jest niewłaściwe, wśród legionowskiej młodzieży takiego zdania jest jedynie 40% ankietowanych.

Wśród badanych zarówno w Polsce jak i w Legionowie około 40% młodzieży uważa, że osoby wcześnie rozpoczynające spożywanie i nadużywanie alkoholu są szczególnie zagrożone alkoholizmem.

W świetle badań ogólnopolskich zaledwie 10% młodzieży uważa, że może ich dotyczyć problem alkoholizmu. Pośród młodzieży legionowskiej problemu alkoholizmu, który może bezpośrednio dotyczyć młodzieży obawia się około 30%.

Z badań ogólnopolskich wynika, że 40% młodych ludzi uważa, że reklamy napojów alkoholowych są adresowane również do młodzieży. W Legionowie świadomym tego faktu jest ponad 50% badanych.

Z ogólnopolskich badań wynika, że prawie 80% młodzieży w wieku 12-17 lat spożywało alkohol, na terenie Legionowa ten odsetek jest zdecydowanie niższy bo wynosi 55%.

Z badań ogólnopolskich wynika, że 45% młodzieży po raz pierwszy spróbowała alkoholu z kolegami „pod chmurką”. Wśród młodzieży legionowskiej z kolegami „pod chmurką” po raz pierwszy piło 40%. Wielu młodych ludzi spożywa alkohol na imprezie: w skali ogólnopolskiej jest to prawie 40% w przypadku młodych legionowian 25%.

Wyniki badań ogólnopolskich ukazują, że młodzież która po raz pierwszy spróbowała alkoholu w domu z rodzicami wyniósł 12 %, zaś w przypadku respondentów z Legionowa jest to prawie 25%.

Młodzież, która spożyła alkohol po raz pierwszy sama w domu to 2,6% w skali ogólnopolskiej, zaś w przypadku respondentów legionowskich odsetek ten wyniósł prawie 11%.

Rodzaje alkoholu spożywane po raz pierwszy wśród młodzieży w świetle badań ogólnopolskich to: piwo 62%, wino 29% alkohole wysokoprocentowe 9%, natomiast wśród młodzieży legionowskiej piwo 37%, wino 32%, alkohole wysokoprocentowe 31%.

Badania ogólnopolskie wskazują, że młodzież postrzega w 62% piwo jako alkohol najbardziej atrakcyjny, zaś młodzież legionowska w 40% jako najbardziej atrakcyjne postrzega wino.

Odsetek ankietowanej młodzieży, który uważa, że alkohol jest dla nich trudniej dostępny niż rok temu w badaniach ogólnopolskich wyniósł 53%, zaś wśród młodszych legionowian odsetek ten wyniósł 48%.

Odsetek ankietowanych, którzy przyznali się, że podczas spożywania alkoholu zdarzyło im się stracić przytomność wyniósł 40%, zaś w przypadku legionowskich respondentów odsetek ten wyniósł 30%.

Z badań ogólnopolskich wynika, że młodzież alkohol kojarzy ze sportem, rozrywką, przyjemnością, atrakcyjnością, sukcesem, sprawnością fizyczną, dorosłością, kacem, złym samopoczuciem, złym smakiem.

Z badań ogólnopolskich wynika, że 60% młodzieży uważa działania na rzecz ograniczenia sprzedaży alkoholu nieletnim za skuteczne i potrzebne, w przypadku młodzieży legionowskiej takie zdanie ma 50% ankietowanych.

W świetle badań ogólnopolskich respondenci dostrzegają w 85% działania na rzecz niesprzedawania alkoholu nieletnim w miejscach zamieszkania. W Legionowie działania takie dostrzega 63% ankietowanych.

Podczas konferencji na temat ogólnopolskiej kampanii „Lato bez % 2006” wypowiedzieli się przedstawiciel Rzecznika Praw Dziecka na temat ochrony dzieci i młodzieży przed problemem alkoholowym, ponadto do wyników badań ustosunkowali się Dyrektor Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Kierownik Referatu Zdrowia Publicznego i Spraw Społecznych Urzędu Miasta Legionowo. W konferencji prasowej uczestniczyli również medialni partnerzy kampanii TVP3, VIVA, tygodnik WPROST, Radiostacja oraz Radio BIS.