zamknij

Google automatic translation. The Legionowo City does not accept any responsibility for the accuracy of data and information originating from the translation. In particular, the Legionowo City does not guarantee that the translation is complete, up-to-date or fit for specific purposes. The translation cannot be compared with a human translation, but may help in assessing the relevance of articles.

A A A
Logo BIP
Na zdjęciu tory, Centrum Komunikacyjne oraz ul. marszałka Józefa Piłsudskiego z lotu ptaka

Drudzy w Polsce, pierwsi na Mazowszu

Data dodania: 29 grudnia 2020

W rankingu „Wspólnoty” dotyczącym dopłat do lokalnego i regionalnego transportu zbiorowego, Legionowo uplasowało się na drugim miejscu w Polsce, a pierwszym na Mazowszu. Zostaliśmy zaklasyfikowani w kategorii miast powiatowych i wyprzedziliśmy: Kędzierzyn-Koźle, Żyrardów, Nowy Dwór Mazowiecki oraz Ciechanów.

Cofnij

Subsydiowanie transportu publicznego to ważny element polityki transportowej, całej polityki rozwoju miast i regionów. Dla władz samorządowych to niezwykle ważny element. Służy on do zapobiegania tworzenia się korków ulicznych, stanowi istotny czynnik w walce z zanieczyszczeniem powietrza, ale także zmniejsza wykluczenie komunikacyjne pewnych grup społecznych lub całych obszarów.

Ranking został stworzony na podstawie „twardych” danych pochodzących z budżetów miast za 2019 r. Legionowo w badanym roku na jednego mieszkańca (per capita) przeznaczyło na transport publiczny 216,00 zł. Zestawienie zostało sporządzone przez ekspertów w tej dziedzinie m.in. Pawła Swianiewicza profesora ekonomii oraz Julitę Łukomską, która jest adiunktem w tej samej katedrze.

Legionowo ma wyjątkowo skuteczny i prosty w swoich założeniach plan polityki komunikacyjnej. Linie Zarządu Transportu Miejskiego obsługujące obszar miasta zapewniają połączenie obszaru gminy ze stolicą oraz sąsiednimi miejscowościami z terenu powiatu legionowskiego, natomiast potrzeby lokalne w transporcie wewnątrz miasta zaspokaja Darmowa Komunikacja Miejska (DKM Legionowo).

Z roku na rok wzrasta liczba połączeń kolejowych i autobusowych  z Warszawą oraz bezpłatnych połączeń dowożących mieszkańców do centrum Legionowa i do stacji kolejowych w naszym mieście. Koszty dopłat do komunikacji zbiorowej ponosi budżet gminy. Do dyspozycji mieszkańców pozostają również połączenia autobusowe Lini Strefowych (L), linii 723, 731, 736 i N63, serocka lokalna komunikacja autobusowa oraz - prócz pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich - PKP Intercity. Połączenia z lotniskami Warszawa Modlin i Warszawa Chopin oraz stacjami PKP W-wa Wschodnia/Gdańsk/Zachodnia pozwalają na swobodne planowanie dłuższych podróży.

Przedstawione zmiany doskonale pokazują jak dobrze zaplanowany i wdrażany plan na rozwój komunikacyjny może zmienić obraz miasta.

Czy jakieś elementy systemu transportu zbiorowego w Legionowie wyróżniają go na tle innych miast?
Dynamiczny rozwój komunikacji. Corocznie zwiększająca się liczba połączeń autobusowych, SKM do Warszawy a także „Wspólny Bilet”, czyli Karta Legionowianina (oferująca zniżki na komunikację ZTM) i Darmowa Komunikacja Miejska. Można powiedzieć, że Legionowo nie ruszając się z miejsca znacznie przybliżyło się w ostatnich latach do stolicy.

Jednak transport to również intensywny rozwój ścieżek rowerowych. Poprawiają one nie tylko bezpieczeństwo rowerzystów ale również zachęcają do zmiany środka poruszania się z samochodu na rower. Dodatkowo Legionowo w ostatnim okresie pełniło funkcję lidera projektu unijnego, który opierał się na budowie systemu ścieżek rowerowych, który połączył kilka gmin i powiatów wokół Warszawy i Zalewu Zegrzyńskiego.

Na terenie Legionowa funkcjonują również bezpłatna wypożyczalnia sprzętu rowerowego oraz system płatnego roweru miejskiego ACRObike. Stawianie na różnorodny transport to również stworzenie parkingu P+R  z pierwszą w powiecie darmową ładowarką dla samochodów elektrycznych.  Natomiast elementem o którym często się zapomina a jest również niezwykle ważny to szybka oraz sprawna komunikacja z mieszkańcami. Informacje o zmianach rozkładów, nowych liniach i utrudnieniach docierają do nich już nie tylko z billboardów, ale pojawiają się także na ekranach komputerów oraz telefonów komórkowych praktycznie natychmiastowo.

Legionowo na przestrzeni minionych lat naprawdę zbliżyło się do Warszawy, dojazd jest szybszy i łatwiejszy. Darmowa Komunikacja Miejska ułatwiła dotarcie do każdej z trzech stacji kolejowych. Wybudowanie na przestrzeni lat Centrum Komunikacyjnego wraz z parkingami P+R (o łącznej liczbie 1347 miejsc)  sprawiło, że zrealizowaliśmy też inwestycję, która stanowi centrum przesiadkowe nie tylko dla miasta ale i powiatu. Dzięki rozwojowi ścieżek rowerowych i ułatwień dla rowerzystów, coraz częściej mieszkańcy wybierają właśnie ten rodzaj transportu przy poruszaniu się po mieście. Ma to również niezwykłe przełożenie na ekologię. Wszystkie te elementy potwierdzają, że dywersyfikacja usług związanych z transportem publicznym, choć nie tylko, wpływa korzystnie nie tylko na czas dotarcia w konkretne miejsce, ale zachęca do korzystania z ekologicznych środków transportu - mówi Roman Smogorzewski, Prezydent Miasta Legionowo.

Więcej o konkursie przeczytać można w Piśmie Samorządu Terytorialnego "Wspólnota", nr 25-26 z 19 grudnia 2020 r., str. 48-51, 57. Artykuł ukaże się również na stronie internetowej pisma.