zamknij

Google automatic translation. The Legionowo City does not accept any responsibility for the accuracy of data and information originating from the translation. In particular, the Legionowo City does not guarantee that the translation is complete, up-to-date or fit for specific purposes. The translation cannot be compared with a human translation, but may help in assessing the relevance of articles.

A A A
Logo BIP
Zdjęcie: spotkanie z ministrem Janem Grabcem

Co dalej z dk61

Data dodania: 2 października 2015

Komunikacja w Legionowie – to temat dzisiejszego (2.10) spotkania wiceministra Jana Grabca z samorządowcami oraz mediami z powiatu legionowskiego.

Cofnij

Głównym, gorącym tematem rozmowy była rozbudowa „wąskiego gardła” legionowskiej krajówki – czyli odcinka dk 61 od wiaduktu do CSP. Jan Grabiec potwierdził, że GDDKiA ogłosiła przetarg na przebudowę ostatniego odcinka drogi krajowej na terenie Legionowa. Jeszcze na początku roku inwestycja nie była wpisana nawet na listę rezerwową Programu Przebudowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023.

Dzięki staraniom lokalnych samorządowców, którzy dzisiaj byli obecni na spotkaniu, a także zaangażowaniu tysięcy mieszkańców, którzy przesłali swoje petycje do Ministerstwa Infrastruktury, inwestor - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) - rozpoczął procedurę wyłonienia wykonawcy tych prac.

Uczestnicy spotkania - starosta legionowski Robert Wróbel, prezydent Legionowa Roman Smogorzewski, wójt Nieporętu Sławomir Maciej Mazur, wójt Jabłonny Jarosław Chodorski oraz przewodniczący rady gminy Wieliszew Marcin Fabisiak, rozmawiali też o przebudowie dalszych odcinków dk 61 na terenie powiatu legionowskiego. Minister Grabiec zapewnił, że zabiega o to, by modernizacja dalszych fragmentów drogi również stała się faktem. Szczególnie jeśli chodzi o odcinek przejścia przez Michałów Reginów, który pozostanie ostatnim jednopasmowym, gdy zakończy się przebudowa drogi od wiaduktu do granic Legionowa.

- Dobra wiadomość jest taka, że udało się przekonać GDDKiA do systemu projektuj i buduj. Jest więc szansa, że choć w tej chwili nie ma projektu przebudowy tej drogi, to prace mogą rozpocząć się jeszcze przed końcem przebudowy przejścia przez Legionowo. Szczególnie, że jest też możliwość sfinansowania tego przedsięwzięcia z rezerwy budżetu państwa na bezpieczeństwo na drogach krajowych, w której dla Mazowsza zarezerwowane jest 400 mln złotych – powiedział samorządowcom Jan Grabiec.

Podczas spotkania wójt Sławomir Maciej Mazur zwrócił uwagę na trudności w rozmowach z Mazowieckim Zarządem Dróg Wojewódzkich (MZDW) na temat modernizacji drogi 631 od ronda w Zegrzu Południowym w stronę Nieporętu i dalej Marek. Starosta Wróbel zaproponował, by przekonywać władze województwa mazowieckiego, które i tak planują przebudowę tej drogi, by zaczęła się ona właśnie od strony gminy Nieporęt, gdzie natężenie ruchu i problemy z bezpieczeństwem na niej są największe. Ustalono, że taki będzie kierunek działania samorządów naszego powiatu w odniesieniu do tej konkretnej inwestycji, a minister Jan Grabiec zadeklarował swoje wsparcie w rozmowach z MZDW.

W rozmowie pojawił się również bardzo ważny dla mieszkańców temat transportu publicznego. Tydzień temu uchwalona została ustawa o związkach metropolitalnych, zwana „aglomeracyjną”, która po poprawkach wniesionych przez senatorów niebawem trafi ponownie pod obrady sejmu i ma szansę już wkrótce wejść w życie. Jan Grabiec, który odpowiadał w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji za prowadzenie prac nad tą ustawą, pokrótce zrelacjonował, jakie zmiany zostały wprowadzone do pierwotnego projektu i jakie to ma znaczenie dla samorządów, a tym samym mieszkańców. W okresie ostatniego półtora miesiąca udało się wprowadzić do projektu aż 22 poprawki postulowane przez stronę samorządową. Fundamentalną zmianą w stosunku do pierwotnych zapisów jest rezygnacja z tworzenia quasi samorządu, który miałby zarządzać kwestiami dotyczącymi m.in. transportu publicznego. W zamian powstawać będą związki samorządów, bez dodatkowej otoczki w postaci sejmiku, radnych i związanych z tym wydatków. Co więcej uchwalona ustawa zapewnia dofinansowanie dla związków samorządów w wysokości 5% podatku od osób fizycznych, tzw. PIT. W przypadku samego powiatu legionowskiego ten zapis daje dodatkowe 15 mln złotych rocznie na transport publiczny. Oznacza to, że przy mniejszym wkładzie ze budżetów poszczególnych gmin mieszkańcy mieliby lepszą sieć połączeń i tańsze bilety, a nie, jak obecnie, dwukrotność tego, co za bilet zapłacić musi mieszkaniec Warszawy.

www.powiat-legionowski.pl

 

 

Zdjęcie: spotkanie z ministrem Janem GrabcemZdjęcie: spotkanie z ministrem Janem GrabcemZdjęcie: spotkanie z ministrem Janem Grabcem