zamknij

Google automatic translation. The Legionowo City does not accept any responsibility for the accuracy of data and information originating from the translation. In particular, the Legionowo City does not guarantee that the translation is complete, up-to-date or fit for specific purposes. The translation cannot be compared with a human translation, but may help in assessing the relevance of articles.

A A A
Logo BIP

Otwarte spotkania

Prezydent miasta Bogdan Kiełbasiński wprowadził cykliczne spotkania z mieszkańcami. Mają one na celu omówienie bieżących potrzeb miasta oraz propozycje jego rozwoju. Podczas nich urzędnicy oraz władze odpowiadają na pytania. Część z nich zadawana jest poprzez ankietę online.

Spotkania z mieszkańcami są dla nas nieocenionym źródłem wiedzy i inspiracji. To dzięki nim możemy lepiej zrozumieć potrzeby legionowian oraz podejmować decyzje, które realnie odpowiadają na ich oczekiwania – zaznacza prezydent miasta Bogdan Kiełbasiński.


Mieszkańcy pytają - my odpowiadamy

Poniżej prezentujemy odpowiedzi na pytania mieszkańców zadane poprzez ankietę online oraz pisemnie.

  • Więcej zieleni na terenie miasta. Dodać drzewa, krzewy, kwiaty tam, gdzie to tylko możliwe. Nawet w wielkich donicach na szerokich chodnikach.

Staramy się w coraz większym zakresie działać w tym aspekcie. W tym sezonie przed Urzędem Miasta, Areną oraz na skwerze przy Rynku i pod pomnikiem marszałka Józefa Piłsudskiego pojawiło się łącznie 6 wież kwiatowych z kapustami ozdobnymi. Dodatkowo, wokół Urzędu ustawiono 1200 donic z tymi roślinami.

Zakupiono również 3000 cebulek tulipanów w kolorze czerwonym i żółtym oraz 2000 sztuk krokusów w odcieniach fioletowym, białym oraz żółtym. Cebulki te zostały posadzone w pasach zieleni, aby wiosną upiększyć Legionowo.

Teren wokół przystanku autobusowego przy Centrum Komunikacyjnym również zyskał nowy wygląd. W ramach inwestycji przygotowano teren, wysypano ziemię ogrodową, korę oraz kruszywo. Posadzono 4 wiśnie piłkowane oraz 134 krzewy, w tym jałowiec płożący, tawułę japońską, berberys Thunberga, miskant chiński, rozplenicę japońską, trzcinnik ostrokwiatowy i kocimiętkę. Dodatkowo zasadzono cebule kwiatowe żonkili.

Warto zaznaczyć, że zostało założonych również siedem innych rabat w różnych częściach miasta, m.in. w parku im. NSZZ „Solidarność”, przy poprzednim budynku OPS na ul. 3 Maja, na rogu ulic 3 Maja i Kopernika, oraz w ramach inicjatywy mieszkańców „Ekoławeczki” na Osiedlu Nowy Bukowiec, na Osiedlu Batorego, w parku Kościuszkowców oraz przy ul. Daliowej.

Powstaje także projekt nasadzeń drzew na ul. Piłsudskiego. Został złożony wniosek o jego dofinansowanie. Jednocześnie podkreślić należy, że w wielu miejscach sadzenie drzew jest po prostu niemożliwe, a to głównie ze względu na podziemną infrastrukturę.

  • Kiedy poruszone zostaną zmiany regulaminu budżetu obywatelskiego?

Po zakończeniu bieżącej edycji Budżetu Obywatelskiego Gminy Miejskiej Legionowo przeprowadzone zostały wstępne analizy dotyczące dotychczas obowiązującego regulaminu. Głównie skoncentrowano się na kwestiach związanych z zasadą ogólnodostępności, która budziła największe wątpliwości wśród mieszkańców. Dzięki ocenie różnorodnych możliwości przygotowaliśmy trzy propozycje jej zdefiniowania. Jednocześnie mieszkańcom udostępniamy kompleksowy formularz konsultacyjny, który pozwoli w pełni wypowiedzieć się w kwestiach związanych z regulaminem oraz sposobami funkcjonowania budżetu obywatelskiego w przyszłych latach. Czas na zgłaszanie wniosków, uwag i propozycji mieszkańcy mają do końca bieżącego roku. Wersja tradycyjna formularza dostępna jest w tym numerze „Pulsu Miasta” na str. 6. Po wypełnieniu należy go wrzucić do urny znajdującej się w atrium ratusza, w punkcie informacji.

  • Na terenie Legionowa korekcie powinny ulec trasy autobusów miejskich, tak aby zapełnić tzw. białe plamy. Powinno zostać rozważone dodanie kolejnych linii Darmowej Komunikacji Miejskiej.

W ostatnim czasie komunikacja miejska na terenie Legionowa znajdowała się pod czujnym okiem urzędników. W związku z tym oraz w odpowiedzi na apele mieszkańców od stycznia 2025 r. w Legionowie szykowane są zmiany w bezpłatnej komunikacji miejskiej. Uruchomiona zostanie nowa linia – D4, a trasa linii D3 zostanie zmodyfikowana i powiększona o dodatkowy kurs w godzinach porannego szczytu komunikacyjnego.

Linie D1 i D2 pozostaną bez zmian. Linia D1 oferować będzie 14 kursów dziennie w dni robocze i 7 w soboty, a linia D2 zapewni 15 kursów dziennie, doskonale skoordynowanych z rozkładem jazdy pociągów.

Modyfikacje obejmą linię D3, która zyska dodatkowy kurs oraz nowe przystanki, m.in. przy osiedlu Kozłówka na ul. Kolejowej. Dotrze ona również do mieszkańców zamieszkałych m.in. przy ulicy Topolowej czy Wiśniowej. Zwiększona liczba kursów – 16 dziennie – poprawi dostępność komunikacji m.in. dla mieszkańców osiedli Młodych i Bukowiec, czy też III Parceli.

Największą nowością jest wprowadzenie linii D4, która połączy osiedle Bukowiec z Centrum Komunikacyjnym oraz kluczowymi punktami miasta, takimi jak Szkoła Podstawowa nr 1 czy ul. Jagiellońska. Nowa trasa, licząca 17 km, obejmie 15 kursów dziennie, co zapewni szybki, bezpieczny i bezpłatny transport. Zwiększy ona również możliwość dojazdu do naszych stacji kolejowych.

Jednocześnie należy pamiętać, że zmiany w funkcjonowaniu komunikacji zbiorowej pociągają za sobą również dodatkowe koszty. Każda dodatkowa linia Darmowej Komunikacji Miejskiej to obciążenie budżetu o dodatkowe pół miliona złotych. Jest to jednak koszt, który warto ponieść dla polepszenia tej strefy funkcjonowania miasta.

  • Między innymi na ulicy Szwajcarskiej, czy też Kolejowej powinny pojawić się progi zwalniające lub ich odpowiedniki. To trasy, na których niejednokrotnie spotkać się można z tzw. piratami drogowymi.

Zdajemy sobie sprawę z oczekiwań mieszkańców dotyczących właśnie tego typu inwestycji. Dlatego też podjęliśmy działania zmierzające do ich powstania w kilku miejscach na terenie Legionowa. W chwili obecnej prowadzone są działania zmierzające do założenia progów zwalniających na ulicach: Orlej, Małachowskiego i Wiejskiej. Wyniesione przejścia dla pieszych pojawią się na ul. Szwajcarskiej oraz Kolejowej, a na ul. Sikorskiego zastosowane zostaną oba rozwiązania.0

  • Co z problemem dzików?

Rozpoczęto konsultacje z ekspertami i opracowano plan działania. Straż Miejska kontynuuje odstraszanie dzików, a wokół miasta tworzone są pasy zaporowe. Kołu łowieckiemu "Sęp" przekazano dwie tony kukurydzy, aby zwierzęta pozostały na terenach leśnych. W połowie października ruszą opryski środkami odstraszającymi wzdłuż granic miasta. Dodatkowo prowadzone są działania edukacyjne dla mieszkańców. Starostwo wydało także zgodę na odłów i humanitarne uśmiercenie 30 dzików.

  • Jak wygląda sytuacja z drogami gruntowymi?

Przeprowadzono już pierwsze konsultacje z mieszkańcami odnośnie budowy kilku dróg gruntowych. Inwestycje ruszyły m.in. na ul. Bukowej, a projekty dotyczące innych ulic są w toku. Utworzono również zespół ds. dróg gruntowych, który ma na celu lepsze planowanie przebudowy oraz zapewnienie większej transparentności działań. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli łatwiej uzyskać informacje o harmonogramach prac.

  • Jakie zmiany zajdą w ładzie przestrzennym?

W projekcie planu miejscowego dla Bukowca A wprowadzono rozwiązania mające uniemożliwić budowę szeregowców. Prace nad ogólnym planem dla całego miasta ruszyły w maju, a w lipcu rozpoczęto przyjmowanie wniosków do dokumentu. Aktualnie trwają prace nad zmianami w planie zagospodarowania przestrzennego.

  • Czy urzędnicy mogą wyjaśnić kwestie związane z planem ogólnym?

Plan ogólny będzie aktem prawa miejscowego, dlatego też ustalenia tego planu będą wiążące dla miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Plan ogólny będzie obejmował teren całego miasta, z wyłączeniem terenów zamkniętych innych niż ustalane przez ministra właściwego do spraw transportu. i od 2026 roku zastąpi studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

Obowiązkowo będzie ustalał:

  1. strefy planistyczne, w tym profil funkcjonalny (określenie sposobu zagospodarowania poszczególnych terenów),
  2. gminne standardy urbanistyczne (określenie maksymalnej nadziemnej intensywności zabudowy, maksymalnej wysokości zabudowy, maksymalnego udziału powierzchni zabudowy oraz minimalnego udziału powierzchni biologicznie czynnej).

Zawartość planu ogólnego

Strefy planistyczne to tzw. wydzielenia przestrzenne, na które podzielone będzie całe miasto. Dla każdej strefy planistycznej będzie określony profil funkcjonalny, czyli ogólny katalog dopuszczalnych przeznaczeń terenów. Doprecyzowanie przeznaczenia dla poszczególnych nieruchomości w danej strefie nastąpi w dalszej kolejności, tzn. w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Oprócz przeznaczeń, dla stref planistycznych będą określone parametry zagospodarowania terenu. Strefy, w których dopuszczona będzie zabudowa, będą miały ustalone również regulujące ją wskaźniki, np. maksymalną nadziemną intensywność zabudowy, maksymalny udział powierzchni zabudowy, czy minimalny udział powierzchni biologicznie czynnej.

Każda działka może być przypisana tylko do jednej z 13 przewidzianych w ustawie stref planistycznych.

Strefy planistyczne

UWAGA: Warto pamiętać, że ustalenia planu ogólnego nie będą miały tradycyjnej formy, tzn. tekstu i map. Będą one ujęte w załączniku z danymi przestrzennymi do wyświetlania w formie elektronicznej. Część tekstowa uchwały zawierać będzie wyłącznie treści formalne, tj. wejście w życie uchwały, określenie obszaru objętego uchwałą, odesłanie do załącznika.

Do planu ogólnego będzie natomiast sporządzone uzasadnienie. Będzie się ono składać zarówno z części tekstowej (zawierającej m.in. opis przyczyn wyznaczenia poszczególnych elementów planu ogólnego oraz opis uwzględnionych przy jego sporządzeniu uwarunkowań) jak i z części graficznej (ilustrującej ustalenia planu ogólnego oraz uwzględnione uwarunkowania).

Procedura uchwalania planu ogólnego

Procedura uchwalania planu ogólnego gminy to wieloetapowy proces, który wymaga zaangażowania różnych podmiotów i przestrzegania określonych terminów. Proces ten ma na celu zapewnienie, że plan ogólny będzie odpowiadał potrzebom społeczności lokalnej i uwzględniał uwarunkowania rozwoju przestrzennego gminy.

Procedura uchwalania planu ogólnego składa się z kilku kluczowych etapów:

  1. Przystąpienie do sporządzenia planu ogólnego: Rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia planu ogólnego.
  2. Zbieranie wniosków: Po podjęciu uchwały, wójt, burmistrz lub prezydent miasta ogłasza o możliwości składania wniosków do projektu planu ogólnego. Termin składania wniosków nie może być krótszy niż 21 dni od dnia ogłoszenia.
  3. Opracowanie projektu planu: Na podstawie zebranych wniosków i analiz, zespół planistyczny opracowuje projekt planu ogólnego wraz z uzasadnieniem.
  4. Opiniowanie i uzgadnianie: Projekt planu jest przekazywany do ustawowego uzgadniania i opiniowania przez odpowiednie organy i instytucje.
  5. Konsultacje społeczne: Po uzyskaniu niezbędnych opinii i uzgodnień, projekt planu jest poddawany konsultacjom społecznym.
  6. Rozpatrzenie uwag: Wójt, burmistrz lub prezydent miasta rozpatruje uwagi zgłoszone w trakcie konsultacji społecznych.
  7. Wprowadzenie zmian: W razie potrzeby, do projektu planu wprowadzane są zmiany wynikające z uwzględnionych uwag.
  8. Przedstawienie projektu radzie gminy: Ostateczna wersja projektu planu ogólnego jest przedstawiana radzie gminy do uchwalenia.

Konsultacje społeczne

Konsultacje społeczne odgrywają kluczową rolę w procesie uchwalania planu ogólnego. Mają one na celu umożliwienie mieszkańcom i innym interesariuszom wypowiedzenia się na temat proponowanych rozwiązań planistycznych. Zgodnie z nowymi przepisami, formy konsultacji społecznych obejmują:

  1. Zbieranie uwag do projektu planu,
  2. Spotkania otwarte, panele eksperckie lub warsztaty,
  3. Spotkania plenerowe lub spacery studyjne,
  4. Ankiety lub geoankiety.
  5. Wywiady, prowadzenie punktu konsultacyjnego lub dyżury projektanta.

Prezydent miasta ma obowiązek przeprowadzić konsultacje społeczne z wykorzystaniem co najmniej trzech z wymienionych form. Informacje o konsultacjach muszą być podane do publicznej wiadomości w sposób zapewniający dotarcie do szerokiego grona interesariuszy.

Uchwalenie planu przez radę gminy

Ostatnim etapem procedury jest uchwalenie planu ogólnego przez radę gminy. Przed podjęciem uchwały, rada analizuje projekt planu wraz z załącznikami, w tym raportem z konsultacji społecznych. Rada gminy może wprowadzić zmiany do projektu planu, jeśli uzna to za konieczne. W takim przypadku, niektóre etapy procedury mogą zostać powtórzone.

Po uchwaleniu, plan ogólny staje się aktem prawa miejscowego i podlega publikacji w dzienniku urzędowym województwa.

Skutki prawne uchwalenia planu ogólnego

Plan ogólny będzie aktem prawa miejscowego, co oznacza, że jego postanowienia będą wiążące zarówno dla organów administracji publicznej, jak i dla obywateli.

Jako akt prawa miejscowego, plan ogólny będzie stanowić podstawę do wydawania decyzji administracyjnych, w tym decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Plan ogólny umożliwi bardziej skuteczne kształtowanie ładu przestrzennego i kontrolowanie rozwoju zabudowy.

Relacja z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego

Plan ogólny gminy będzie miał istotny wpływ na miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Choć uchwalenie planu ogólnego nie spowoduje automatycznej utraty ważności istniejących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, to wszystkie nowe plany miejscowe oraz zmiany w istniejących planach będą musiały być zgodne z planem ogólnym.

Na jakim etapie procedury jesteśmy

  1. 28 maja 2024 - uchwała Nr II/8/2024 Rady Miasta Legionowo w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego miasta Legionowo
  2. 15 lipca 2024 – Ogłoszenie Prezydenta Miasta Legionowo o udziale społeczeństwa i przystąpieniu do sporządzenia Planu ogólnego
  3. do 20 sierpnia 2024 – Przyjmowanie wniosków do Planu ogólnego
  4. od 19 grudnia 2024 – Rozpoczęcie prac projektowych

Procedura uchwalania planu ogólnego jest złożonym procesem, który wymaga współpracy między organami gminy, ekspertami i społecznością lokalną. Dzięki temu procesowi, plan ogólny ma szansę stać się skutecznym narzędziem kształtowania ładu przestrzennego naszego miasta, uwzględniającym potrzeby i oczekiwania mieszkańców.

Opracowanie Planu Ogólnego to jeden z najważniejszych procesów planistycznych, który będzie miał wpływ na rozwój naszego miasta przez kolejne dekady. Naszym priorytetem jest zapewnienie, aby dokument ten odzwierciedlał zarówno potrzeby mieszkańców, jak i strategiczne kierunki rozwoju Legionowa. Dlatego w całym procesie stawiamy na otwartą komunikację oraz szerokie konsultacje społeczne. Chcemy, aby mieszkańcy mieli realny wpływ na kształt przyszłej przestrzeni miejskiej, a także świadomie uczestniczyli w tworzeniu planu, który będzie fundamentem dla dalszego rozwoju naszej gminy – prezydent miasta Bogdan Kiełbasiński.

  • Czy plan ogólny zastąpi plany miejscowe?

Nie. Plan ogólny i plan miejscowy to różne dokumenty planistyczne, które będą funkcjonowały równolegle. Plan ogólny gminy będzie dokumentem tworzonym dla całej gminy, będzie wskazywał katalog funkcji dla poszczególnych terenów oraz wskaźniki zagospodarowania. Plan miejscowy jest dokumentem bardziej szczegółowym, zawierającym ustalenia dotyczące m.in.: linii zabudowy, linii rozgraniczających, kształtowania przestrzeni publicznych.

  • Czy ustalenia planu ogólnego mogą różnić się od ustaleń obowiązującego planu miejscowego w zakresie przeznaczenia terenu?

Tak, przy czym uchwalenie planu ogólnego nie spowoduje automatycznej zmiany planów miejscowych. Przeznaczenie terenu ustalone w planie miejscowym będzie obowiązywało do czasu zmiany tego planu miejscowego.

  • Dlaczego plan ogólny jest ważny?

Plan ogólny wpłynie na rozwój naszego miasta na wiele lat. Zadecyduje o tym, gdzie będą mogły powstać nowe budynki, jak będą wyglądać nasze ulice i jakie tereny pozostaną zielone lub będą pełnić inne funkcje, jak np. otwarte czy usługowe. Dlatego warto wziąć udział w jego tworzeniu.

  • Czym różni się plan ogólny od studium?

Plan ogólny (plan miejscowy) to szczegółowy dokument, który określa, co można budować na danym terenie, jakie są zasady zagospodarowania przestrzeni i jakie są ograniczenia. Na przykład, mówi, gdzie można postawić dom, a gdzie nie można, bo tam ma być np. park.

Studium uwarunkowań to bardziej ogólny dokument, który wskazuje, jak cała gmina ma się rozwijać w przyszłości. Nie jest tak szczegółowy jak plan ogólny, ale wyznacza ogólne kierunki i zasady rozwoju, jak np. gdzie powinna powstać nowa zabudowa, a gdzie powinny być tereny zielone.

W skrócie: studium to taki "plan na przyszłość" dla całej gminy, a plan ogólny to szczegółowe zasady, które mówią, co można zrobić na konkretnym terenie.

  • Po zmianie firmy obsługującej System Gospodarki Odpadami jest problem z terminowym odbiorem. Co miasto z tym może zrobić?

Każda zmiana operatora Systemu Gospodarki Odpadami jest dużym wyzwaniem logistycznym, zarówno dla firmy jak i pracowników ratusza. Ten początkowy czas wymaga od obu stron wzmożonej uwagi. Zapewniamy, że informacje dotyczące nienależytego wywiązywania się z odbioru odpadów, przekazywane przez mieszkańców oraz zaobserwowane przez pracowników ratusza, na bieżąco weryfikują urzędnicy i przekazują do firmy Partner. Wierzymy, że sytuacja ta jest przejściowa.

  • Czy jest możliwość zwiększenia odbioru odpadów przynajmniej do 2 razy w miesiącu?

Odbiór odpadów zmieszanych w zabudowie jednorodzinnej od wielu lat odbywa się 1 raz na 2 tygodnie, a więc częściej niż 2 razy w miesiącu. W zabudowie wielorodzinnej – 3 razy w tygodniu. W tej kwestii nie jest planowana zmiana.

  • Chcielibyśmy więcej zieleni w centrum miasta. Czy władze miasta zamierzają coś z tym zrobić?

Więcej zieleni w centrum miasta to zdecydowanie jeden z priorytetów ratusza. Obecnie powstaje projekt nasadzeń drzew na ul. Piłsudskiego, niestety w wielu miejscach sadzenie drzew jest niemożliwe, wynika to m.in. z umiejscowienia podziemnej infrastruktury.

W celu pozyskania środków na nowe nasadzenia został już złożony odpowiedni wniosek.

  • Stop koszeniu trawy i suszy przez to!

W czasie suszy miejskie parki są koszone tylko w miejscach, gdzie funkcjonuje automatyczne podlewanie (Park Jana Pawła II, Park im. NSZZ Solidarność, Park Kościuszkowców). Natomiast zdecydowana większość koszonych trawników znajduje się na terenach niezarządzanych przez ratusz. Urząd Miasta skierował do wspólnot i SMLW apel o niestosowanie takich praktyk. Jest jeszcze kwestia koszenia trawników w pasie drogowym. W tym przypadku najważniejsze jest bezpieczeństwo.

  • Chciałbym, aby miasto siało łąki kwietne oraz wnioskuję o większą dbałość o nowe nasadzenia drzew.

Drzewa sadzone przez miasto są dobrej jakości i w większości się przyjmują oraz rozwijają prawidłowo (stadion, okolice Areny, Park Zdrowia, parki miejskie). Problem stanowią nasadzenia zastępcze wykonane w ubiegłych latach przez przedsiębiorców, w tym ostatnie nasadzenia na terenie parku przy ul. Królowej Jadwigi, które zostały już wymienione.

Łąki kwietne są natomiast urządzane w Legionowie od wielu lat. W tym roku znajdują się w Parku Jana Pawła II, Parku Kościuszkowców, na tyłach Faktorii i przy ul. Aleja 3 Maja (przy pomniku przyrody Jagiełło), na tyłach C.H. MAXIM.

Ponadto warto zauważyć, że w ostatnich latach ustanowiono 25 pomników przyrody. Planowane jest też przedstawienie Radzie Miasta projektów uchwał w sprawie ustanowienia kolejnych, a w ramach inicjatyw lokalnych i wniosków mieszkańców wykonano nowe rabaty przy ul. Kolejowej, Strużańskiej, Daliowej, Piłsudskiego, a kolejne są przygotowywane.
Wkrótce zostanie ogłoszony program tworzenia ogrodów społecznościowych.

  • Plan ogólny ma charakter aktu prawa miejscowego - co to oznacza?

Zawarte w nim ustalenia są wiążące dla organów gminy na etapie procedowania planów miejscowych.  

Opracowanie, a następnie uchwalenie przez Radę Miasta planu ogólnego otworzy furtkę do rozpoczęcia procedur zmiany obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami plan ogólny ma określić podział obszaru miasta na strefy planistyczne oraz wskazać gminne standardy urbanistyczne, w których szczegółowo zostaną określone profile funkcjonalne stref oraz wskaźniki urbanistyczne, takie jak: maksymalna nadziemna intensywność zabudowy, wysokość zabudowy, udział powierzchni zabudowy oraz minimalny udział powierzchni biologicznie czynnej. W planie ogólnym fakultatywnie można określić także obszary zabudowy śródmiejskiej, obszary uzupełnienia zabudowy oraz gminne standardy dostępności infrastruktury społecznej, polegające na ustaleniu maksymalnej długości dojścia do szkoły podstawowej, obszaru zieleni publicznej, bądź innych obiektów takich jak: przedszkola, biblioteki czy przystanki transportu zbiorowego. 

Uchwała dotycząca stworzenia planu ogólnego została podjęta podczas sesji rady miasta 28 maja br. Kolejnym krokiem będzie składanie wniosków do planu ogólnego. O terminie ich składania oczywiście uprzednio poinformujemy. Jednocześnie liczymy na Państwa czynny udział w procedurze sporządzania planu. 

  • Niewydawanie pozwoleń na szeregowce 

Wydawanie pozwoleń na budowę, zgodnie z kompetencją określoną w ustawie Prawo budowlane, należy do Starosty Powiatu Legionowskiego. 

  • Zmiany obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego; w jakim czasie – podanie ram czasowych, zmiana planu miejscowego i uratowanie przed wycinką drzew dwóch działek - ul. Warszawska róg Sobieskiego i utworzenie parku 

Biorąc pod uwagę złożoność procedury planistycznej sporządzenia planu miejscowego, specyfikę danego terenu, dla którego ten plan jest opracowywany, nie da się ściśle określić dokładnych ram czasowych jego uchwalenia. Wszystko uzależnione jest od miejsca, którego on ma dotyczyć. 

Aktualnie prowadzone są procedury planistyczne: 

  1. plan miejscowy dla obszaru „Bukowiec A”, w którym zakazujemy zabudowy szeregowej na terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Obecnie przygotowujemy do przekazania do ponownych uzgodnień i opiniowania, a następnie zostanie on wyłożony do publicznego wglądu, po raz trzeci. 
  2. plan miejscowy dla obszaru „Centrum Legionowa”. W związku z przyjęciem przez Sejmik Województwa Mazowieckiego audytu krajobrazowego musi zostać ponowie uzgodniony.  

Oczywiście najważniejszym dokumentem na chwilę obecną jest plan ogólny oraz jego właściwe sporządzenie i uchwalenie. To właśnie ten dokument otworzy furtkę do rozpoczęcia procedur zmiany obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Plan ten określi podział obszaru miasta na strefy planistyczne oraz wskaże gminne standardy urbanistyczne, w których szczegółowo zostaną określone profile funkcjonalne stref oraz wskaźniki urbanistyczne, takie jak: maksymalna nadziemna intensywność zabudowy, maksymalna wysokość zabudowy, maksymalny udział powierzchni zabudowy oraz minimalny udział powierzchni biologicznie czynnej.

  • Ustalenie jednolitej kolorystyki budynków na głównych ulicach w mieście  

W obowiązujących miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego (z wyłączeniem planu z 2001 roku, dla którego nie było takiego wymogu) znajdują się ustalenia w zakresie kolorystyki elewacji, kolorystyki pokryć dachowych. 

  • Remonty dróg i utwardzenie dróg gruntowych 

Na terenie Legionowa jest obecnie ok. 132 km dróg gminnych (w tym 101,2 km dróg publicznych), z tego 16 km posiada nawierzchnię gruntową. Wiele spośród dróg wybudowanych ponad 20 lat temu wymaga gruntownych remontów oraz przebudów. Drogi wykonywane w latach dziewięćdziesiątych, najczęściej w ramach tzw. czynów społecznych (budowa infrastruktury przy udziale finansowym mieszkańców) nie posiadają właściwej podbudowy, odwodnienia, a często także chodników. 

Dlatego będziemy dążyć do stworzenia harmonogramu najpilniejszych remontów oraz budowy ulic na najbliższe kilka lat.  

Dodatkowo postaramy się o zabezpieczenie odpowiednich środków budżetowych (w tym pozyskiwanie środków zewnętrznych), które umożliwią oczekiwane inwestycje. Jednocześnie będziemy zabiegać o regulację własności gruntów, umożliwiającą uzyskanie pozwoleń na budowę i skuteczne zgłaszanie robót do organów nadzoru budowlanego. 

  • Ograniczenie ruchu samochodowego na ul. Piłsudskiego 

W chwili obecnej rozważana jest przebudowa ul. Piłsudskiego na odcinku od ul. Jagiellońskiej do ul. Kościuszki. Natomiast oddzielną kwestią jest możliwość ograniczenia ruchu samochodowego na całej jej długości. Ze względu na konieczność utrzymania komunikacji publicznej do dworca kolejowego oraz dojazdu samochodów do parkingu przy dworcu, a także zaopatrzenia do sklepów, całkowite usunięcie pojazdów z tej ulicy nie jest możliwe. Rozważyć można przebudowę ul. Piłsudskiego oraz Słowackiego jako dróg jednokierunkowych z ewentualnym wykorzystaniem zaoszczędzonego miejsca na szersze chodniki, ścieżki rowerowe oraz ewentualne parkingi. 

  • Remont ulic przed blokiem 

Remonty ulic przed blokiem na osiedlach w większości są obowiązkiem zarządcy nieruchomości, a nie gminy. Będziemy jednak pochylali się nad każdą drogą indywidualnie. 

  • Komunikacja kolejowa 

Zbliżające się zakończenie remontu Dworca Zachodniego umożliwia zwiększenie kursów linii S4 i S41 przez Dworzec Gdański, z możliwością przesiadki do metra. Planowane zwiększenie częstotliwości możliwe będzie od grudnia 2024 r. Wiąże się to ze zwiększeniem finansowania przebiegu linii przez gminy. Gmina Legionowo pokrywa 40% kosztu funkcjonowania linii na odcinku od stacji Warszawa Choszczówka do stacji Legionowo Piaski. Bilety pokrywają poniżej 15% kosztów. Resztę dopłaca Warszawa. Gmina Legionowo odpowiedziała na postulaty pasażerów i pozytywnie zaopiniowała proponowane zwiększenie ilości kursów.  

Obecnie do komunikacji kolejowej (SKM + KM) Gmina Legionowo dopłaca ok. 11 mln. zł + ponad 3 mln zł do biletów okresowych dla naszych mieszkańców (system Warszawa+). 

  • Komunikacja autobusowa 

Na dotację komunikacji autobusowej ZTM gmina przekazuje obecnie ok. 2,2 mln. zł oraz ok. 1 mln. zł. na funkcjonowanie Darmowej Komunikacji Miejskiej (DKM). Obecnie przygotowywane jest powołanie Związku Powiatowo-Gminnego „Legionowskie Przewozy Autobusowe”. Pozwoli to na ujednolicenie usług autobusowych na terenie powiatu i uniknięcie dublowania się przebiegów linii oraz lepszą koordynację. Umożliwi to także pozyskiwanie dopłat z budżetu państwa (komunikacja legionowska nie może z nich korzystać). Wstępne założenia zakładają, że wpłynie to na zwiększenie możliwości przewozowych na liniach pokrywających się z DKM. W założeniach Legionowo nie musiałoby ponosić opłat za te linie. 

Trwają także prace nad ustawą metropolitalną, w ramach której komunikacja zostanie przejęta przez jednego operatora, a gminy będą wnosić opłaty proporcjonalne do swoich budżetów. 

  • Oświetlenie 

Zakończony został już proces wymiany opraw oświetleniowych na terenie miasta. Znaleźć można jeszcze pojedyncze miejsca, w których wybudowane powinny zostać kolejne linie. Zlokalizowano również miejsca, w których odległości pomiędzy oprawami są zbyt duże. Będziemy pracować, aby mogło to zostać zrealizowane.

Podkreślić również należy, że gmina nie ma możliwości przejęcia oświetlenia zewnętrznego na terenach wspólnot mieszkaniowych. Obowiązek oświetlenia działek prywatnych należy do ich właścicieli. Wydatkowanie pieniędzy z budżetu gminy na takie zadania stanowiłoby naruszenie dyscypliny finansów publicznych. 

  • Podatek od posiadania psów

Legionowo wiele lat temu zrezygnowało z pobierania podatku od posiadania psów ze względu na bardzo duży problem z egzekwowaniem tego podatku. Sytuacja może się zmienić po wprowadzeniu obowiązku znakowania psów i umożliwieniu gminom dostępu do rejestru.