zamknij

Google automatic translation. The Legionowo City does not accept any responsibility for the accuracy of data and information originating from the translation. In particular, the Legionowo City does not guarantee that the translation is complete, up-to-date or fit for specific purposes. The translation cannot be compared with a human translation, but may help in assessing the relevance of articles.

A A A
Logo BIP
Na zdjęciu świeczki

"Ta książka jest o Tobie" - podsumowanie akcji

Data dodania: 21 października 2021

W ramach projektu "Ta książka jest o Tobie” spotkaliśmy się z uczniami pobliskich szkół: klasą 8a i 8d ze Szkoły Podstawowej nr 3 oraz klasą 7 i 8 ze Społecznej Szkoły Podstawowej.

Cofnij

Podczas pierwszego etapu warsztatów, który odbył się w szkołach, chcieliśmy dowiedzieć się, jakie są zainteresowania młodzieży, jak postrzegają bibliotekę, czy chętnie czytają, itp. W ramach tej wizyty, aby lepiej poznać uczniów, zagraliśmy z nimi w Dixit. Ale to nie była zwyczajna rozgrywka! Gra toczyła się na naszych zasadach, a skojarzenia odnosiły się do biblioteki i bibliotekarzy, książek, emocji związanych z czytaniem.

Po tej rozgrzewce krótko opowiedzieliśmy uczniom o założeniach projektu oraz roli, jaką pełnili w nim uczniowie (biorąc udział w spotkaniach, stali się członkami projektu, mieli wpływ na kolejne działania i zmiany). Dowiedzieli się, jak istotne dla rozwoju projektu jest ich zaangażowanie w poszczególne zadania.

Zależy nam, żeby nastolatkowie chętnie odwiedzali naszą bibliotekę i traktowali ją jako jedno z miejsc, w którym mogą spędzić wolny czas. Dlatego postanowiliśmy się dowiedzieć, jaka byłaby idealna przestrzeń, której im brakuje. W tym celu spośród kilkunastu zdjęć wybierali jedno, które budziło w nich skojarzenia z miejscem, w którym chcieliby spędzać czas, w którym chcieliby się znaleźć po lekcjach.

W kolejnej części przedstawiliśmy uczestnikom spotkania stronę chceczytaco.pl; po wyjaśnieniu, jak funkcjonuje, uczniowie tworzyli skrzynkę tematów do wyszukiwarki książek. Swoje propozycje tworzyli indywidualnie bądź w parach. Efekty pracy nie były omawiane na forum klasy, aby wszyscy czuli się komfortowo i swobodnie. Każdą z propozycji analizowaliśmy, a wnioski od razu znalazły swoje odzwierciedlenie na stronie chceczytaco.pl.

Na koniec przyszedł czas na refleksje: mogliśmy "schować do kieszeni" to, co wg uczniów było najbardziej wartościowe, a do "kosza poszły" nieprzydatne elementy. Krótko mówiąc, w ramach podsumowania skorzystaliśmy z zadania kosz-kieszeń-walizka. Wychodząc ze szkół, nie mogliśmy doczekać się spotkania na naszym terenie, wiedzieliśmy, że będzie się działo.

Na drugi etap warsztatów uczniowie zostali zaproszeni do Poczytalni. Spotkanie rozpoczęło się randką… z książką. Aby każdy uczestnik poczuł się jak na prawdziwej randce, centralna część biblioteki nabrała romantycznego charakteru. Wygodne fotele, stoliki obsypane serduszkami, migoczące lampki i lampiony – to wszystko sprawiło, że uczniowie wchodzący w strefę randkowania, mówili tylko: "- Ach" i "- Och". Zadanie to w swej formule było niczym speed dating: 3 minuty na poznanie książki, dźwięk sygnalizujący koniec czasu i zmiana. Zza regałów z zachwytem spoglądałyśmy na zaangażowanie randkowiczów. A ich opinie na temat książek (wskazanych przez wyszukiwarkę chceczytaco.pl na podstawie wybranych przez uczniów tematów) wnikliwie przeanalizowaliśmy, żeby móc udoskonalić stronę chceczytaco.pl.

Po nastrojowej szybkiej randce nadszedł czas na pracę w grupach – lubimy gwar w bibliotece; tu nie zawsze musi być cicho! Nasi goście tworzyli banery, które niebawem będę rozwieszone w Legionowie. Dzięki temu mogli „przenieść na papier” swoje refleksje na temat książek, czytania i strony chceczytaco.pl oraz przekazać je swoim rówieśnikom. Co to były za pomysły! Chcecie zobaczyć? Koniecznie rozglądajcie się uważnie, gdy przemieszczacie się po naszym mieście. A dla tych, którzy lubią coś obejrzeć i posłuchać, powstały krótkie nagrania, podczas których ambasadorzy projektu wypowiadali się na tematy związane z czytelnictwem.

Po tych zadaniach nasi goście nadal mieli dużo energii i pomysłów, a przede wszystkim nie chcieli od nas wychodzić, dlatego zaprosiłyśmy ich do "zabawy w recenzentów przestrzeni bibliotecznej". Zadanie to nazwałyśmy "tagowaniem przestrzeni". Korzystając z karteczek samoprzylepnych uczniowie zapisywali hasła odnoszące się do wystroju biblioteki. Wykonując to zadanie, swobodnie poruszali po całej bibliotece i oceniali, punktowali, proponowali. Oj, mieliśmy później dużo szukania i tym razem te ochy i achy wydobywały się z nas (już minęło kilka dni od tej wizyty, a my nadal w różnych zakamarkach odnajdujemy zakamuflowane karteczki). Wszystko dokładnie omówiliśmy i cieszy nas, jak nasi recenzenci doceniają zieleń w bibliotece. Pomysłów było mnóstwo, postaramy się, jak najszybciej je wprowadzić, choć zapewne na niektóre będzie trzeba trochę poczekać – hmmm… może zrealizowanie niektórych propozycji stanie się naszym postanowieniem noworocznym??

Jesteśmy bardzo wdzięczni wszystkim uczniom, którzy biorąc udział w tych spotkaniach, stali się współtwórcami projektu – dziękujemy! Świetnie nam się z Wami pracowało.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

źródło: Poczytalnia