zamknij

Google automatic translation. The Legionowo City does not accept any responsibility for the accuracy of data and information originating from the translation. In particular, the Legionowo City does not guarantee that the translation is complete, up-to-date or fit for specific purposes. The translation cannot be compared with a human translation, but may help in assessing the relevance of articles.

A A A
Logo BIP

„Pałacowe spotkania z muzyką”

Data dodania: 9 marca 2012


Początki wiolonczeli sięgają XVI wieku, jednak swój obecny kształt uzyskała ona dopiero na przełomie XVII i XVIII wieku we włoskiej pracowni lutniczej Antonia Stradivariego. Choć pierwsze utwory solowe napisane na ten instrument datowane są na koniec XVII wieku, to jednak do II połowy wieku XVIII wiolonczela była używana niemal wyłącznie w zespołach jako instrument realizujący podstawę harmoniczną, czyli tzw. basso continuo. Wyjątkiem, a przy tym jednym z największych arcydzieł na wiolonczelę solo, jest
6 Suit Jana Sebastiana Bacha napisanych w latach 1720 – 1722. Do popularyzacji oraz znaczącego rozwoju techniki gry na wiolonczeli przyczynił się natomiast włoski kompozytor
i wirtuoz tego instrumentu – Luigi Boccherini, żyjący w latach 1743 – 1805.
W wieku XIX nieco osłabła popularność wiolonczeli, jako instrumentu solowego, choć pisali na nią m. in. Brahms, Czajkowski, Schumann czy Dworzak, a dzięki wybitnym instrumentalistom takim jak Alfredo Piatti czy David Popper zyskała ona ogromnie jeśli chodzi o rozwój techniki gry. Utwory Piattiego i Poppera do dziś wchodzą w skład żelaznego kanonu literatury wiolonczelowej.
Prawdziwy renesans instrument przeżył jednak w wieku XX, w ogromnej mierze dzięki wielkim wirtuozom takim jak Mścisław Rostropowicz, który nie tylko wykształcił całą rzeszę wybitnych instrumentalistów, ale także inspirował wielu kompozytorów. Dla niego pisali tacy twórcy jak Szostakowicz, Prokofiew, Britten, Lutosławski, Penderecki, Piazzola
i wielu innych. Wiele pięknych kompozycji na ten instrument wyszło także spod pióra znakomitego czeskiego twórcy zaliczanego do klasyków muzyki XX wieku – Bohuslava Martinu (1890 - 1959).
Magdalena Rostworowska

 

PROGRAM

L. Boccherini Sonata C – dur
Allegro
Largo
Allegro
J. S. Bach Bouree i Gigue z IV Suity Es – dur na wiolonczelę solo BWV 1010
F. Chopin Nokturn cis – moll (transkrypcja G. Piatigorskiego)
A. Piatti Kaprys g – moll Op. 25 nr 1
D. Popper Etiuda G – dur Op. 73 nr 22
B. Martinů Wariacje na tematy słowackie

 


Wykonawcy:
Antonia Przybyszewska – wiolonczela
Grzegorz Pawlaszek – fortepian

Kierownictwo artystyczne cyklu – prof. Andrzej Zieliński


Antonina Przybyszewska - od roku 2007 jest uczennicą ZPSM nr 4 im.
K. Szymanowskiego w Warszawie w klasie wiolonczeli prof. Andrzeja Zielińskiego. Brała udział w licznych konkursach, jest laureatką m. in. III miejsca w X Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. J. Zarębskiego w Izabelinie, III miejsca w Ogólnopolskich Konfrontacjach Wiolonczelowych im. Z. Wojciechowskiej w Bydgoszczy, I miejsca w II Ogólnopolskim Młodzieżowym Konkursie Instrumentów Smyczkowych w Elblągu, II miejsca w kwartecie „Jolie” w VIII Festiwalów Zespołów Kameralnych Szkół Muzycznych I i II stopnia w Sierpcu, III miejsca w kwintecie w XI Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. J. Zarębskiego w Izabelinie.
Uczestniczyła w kursach mistrzowskich w Żaganiu i Łańcucie a także w Gorlicach
i Tarnowskich Górach. Występowała m. in. w Pałacu Szustra, Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej, Muzeum Narodowym oraz Starej Pomarańczarni w Łazienkach Królewskich.

Grzegorz Pawlaszek - absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina
w Warszawie w klasie fortepianu prof. Marii Szraiber. Studia w zakresie kameralistyki fortepianowej odbył w klasie prof. Jerzego Marchwińskiego oraz prof. Macieja Paderewskiego.
Laureat wielu konkursów m.in.: Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego
w Warszawie (2002); I miejsce oraz nagroda specjalna Programu 2 Polskiego Radia
w Ogólnopolskim Konkursie Wykonawstwa Muzyki Witolda Lutosławskiego (2002); Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego w Koninie (2000); III miejsce w Ogólnopolskim Konkursie zespołów Kameralnych w Bystrzycy Kłodzkiej (1996r); I miejsce w Kłodzkich Spotkaniach Młodych Pianistów (1995).
Uczestniczył w wielu kursach pianistycznych m.in.: Mistrzowski Kurs Pianistyczny
w Dusznikach Zdroju; Ogólnopolski Mistrzowski Kurs Wykonawstwa Muzyki Fortepianowej i Wokalnej XX w. w Bystrzycy Kłodzkiej; Ogólnopolski Kurs Pianistyczny Aleksieja Orlowieckiego we Wrocławiu; Międzynarodowy Kurs Muzyczny w Głuchołazach.
Jako solista i kameralista koncertował w Polsce i za granicą. Od 2009r pracuje jako pianista w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego
w Warszawie, oraz prowadzi ożywioną działalność koncertową.

 

 

 

 


 

Cofnij

Serdecznie zapraszam na koncert z cyklu „Pałacowe spotkania z muzyką”
poprzedzający otwarcie nowej wystawy w Galerii Sztuki Współczesnej „Oranżeria”.
Koncert odbędzie się 18 marca 2012r. o godz. 13.00