Data dodania: 22 lutego 2005
Gmina Legionowo przystąpiła po raz drugi do ogólnopolskiej kampanii profilaktycznej „Zachowaj Trzeźwy Umysł”, która odbywa się pod patronatem Pana Mirosława Sawickiego Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. Kampania, w której weźmie udział kilkaset gmin z całej Polski, współorganizowana jest przez Stowarzyszenie Producentów i Dziennikarzy Radiowych i Fundację „Trzeźwy Umysł” z siedzibą w Poznaniu, przy współpracy z Polskim Związkiem Koszykówki. W Urzędzie Miasta Legionowo kampanię koordynuje Referat Zdrowia Publicznego i Spraw Społecznych.
Kampania jest projektem adresowanym do uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Jest odpowiedzią na obniżanie się wieku inicjacji alkoholowej. Młodym ludziom proponuje się korzystną alternatywę wobec używek - jest nią sport.
W czasie kampanii odbędzie się 7 ogólnopolskich konkursów, do przeprowadzenia których, przekazane zostaną pakiety materiałów edukacyjnych, przeznaczonych dla uczniów, nauczycieli i rodziców oraz sprzedawców napojów alkoholowych. Oprócz plakatów, ulotek informacyjnych, planów lekcji i drobnych nagród, materiały zawierać będą broszurę dla nauczycieli (scenariusze lekcji profilaktycznych) i certyfikaty dla nauczycieli potwierdzające ich udział w kampanii. Po rozpoczęciu akcji (4 kwietnia) co tydzień relacje z jej przebiegu zamieszczane będą w „Gazecie Szkolnej”. Finał kampanii odbędzie się 16 września 2005 r. w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu w Warszawie. Szczegółowy program kampanii, ubiegłoroczny raport z tych działań oraz prezentację materiałów edukacyjnych zawiera strona www.trzezwyumysl.pl
Kampania przeprowadzana jest bezpośrednio w szkołach. Nauczyciele, którzy zechcą wziąć udział w organizacji akcji, otrzymają szczegółowe materiały do przeprowadzenia zajęć i konkursów.
Poniżej zamieszczamy krótką charakterystykę konkursów:
KONKURSY DLA UCZNIÓW
1. Konkurs „Co zrobisz, gdy wygrasz? Co zrobisz, gdy przegrasz?”
Cel przedsięwzięcia to uświadomienie młodym ludziom ich typowych zachowań zarówno w obliczu sukcesu, jak i porażki, a także ukazanie konsekwencji tych zachowań dla relacji z innymi ludźmi. Konkursowi będą towarzyszyły podpowiedzi do dyskusji, którą można zorganizować podczas lekcji wychowawczych. Materiałem konkursowym będzie ulotka, którą promują znani i popularni sportowcy. Dodatkowy materiał powiązany z tą częścią akcji to „mini-poradnik” – specjalna papierowa składka z krótkimi podpowiedziami jak radzić sobie z sukcesem i jak radzić sobie z porażką. W ulotce zostaną przedstawione zasady konkursu. Udział polega na stworzeniu możliwości wypowiedzi uczniów w formie pracy plastycznej, literackiej lub multimedialnej. W etapie ogólnopolskim konkursu do wygrania będzie 1000 nagród: – komputery, mini-wieże, radiomagnetofony, odtwarzacze CD, rowery, piłki nożne, siatkowe i do koszykówki, kalkulatory, odtwarzacze MP3, aparaty fotograficzne, organizery elektroniczne, słowniki edukacyjne, atlasy i encyklopedie PWN, książeczki dla młodych ludzi z ważnymi radami i podpowiedziami.
Termin nadsyłania prac: 30 czerwca 2005
Termin ogłoszenia wyników: 31 sierpnia 2005 na www.trzezwyumysl.pl
Termin przekazania nagród: wrzesień 2005.
2. Konkurs „Mierz wysoko!”
Cel przedsięwzięcia to zorganizowanie ciekawego wydarzenia sportowego połączonego z działaniem edukacyjnym i profilaktycznym. Do każdej szkoły biorącej udział w akcji trafi instrukcja działania – jak zorganizować atrakcyjną lekcję wychowania fizycznego z wykorzystaniem ulotki, w której znakomici koszykarze będą wypowiadać się o tym co oznacza „mierzenie wysoko” w sporcie i w życiu. Do szkół trafią egzemplarze ulotki zawierającej – oprócz rozmów ze sportowcami i treściami profilaktycznymi - zestaw pytań, na które należy odpowiedzieć i na specjalnie przygotowanych protokołach odesłać do organizatorów. Dodatkowo, w formie prezentów dla uczestników działania, przekazane zostaną kartki pocztowe z wizerunkami koszykarzy. W ulotce zostaną przedstawione zasady konkursu – wystarczy prawidłowo odpowiedzieć na pytania, by wziąć udział w losowaniu cennych nagród i upominków. W etapie ogólnopolskim konkursu do wygrania będzie 1000 nagród: duży pakiet upominków sportowych – przede wszystkim piłki do kosza i gadżety od koszykarzy (koszulki, autografy etc.), ale także rowery, piłki nożne i siatkowe oraz inne sprzęty sportowe, a także specjalne plannery „Zachowaj Trzeźwy Umysł”, czyli książeczki dla młodych ludzi z ważnymi radami i podpowiedziami.
Termin nadsyłania prac: 30 czerwca 2005
Termin ogłoszenia wyników: 31 sierpnia 2005 na www.trzezwyumysl.pl
Termin przekazania nagród: wrzesień 2005.
3. Konkurs „Jak wypocząć z trzeźwym umysłem?”
Cel przedsięwzięcia to przygotowanie prac plastycznych – rysunków na pocztówce. Udział w konkursie może być pretekstem do zorganizowania lekcji wychowawczej przed wakacjami – jej tematem byłyby kwestie związane z sięganiem po alkohol; szkoły otrzymają podpowiedzi do zorganizowania takiej lekcji w przekazanych materiałach. Materiałem promującym konkurs będzie kartka pocztowa, której treść objaśni zasady konkursu. Kartka będzie biała „na grzbiecie”, a zatem – to właśnie na kartkach powstaną prace uczniów. Gotowe kartki należy przesłać organizatorom. Jury wybierze najładniejsze prace, które zostaną nagrodzone. W etapie ogólnopolskim konkursu do wygrania będzie 1000 nagród: – komputery, mini-wieże, radiomagnetofony, odtwarzacze CD, rowery, piłki nożne, siatkowe i do koszykówki, kalkulatory, odtwarzacze MP3, aparaty fotograficzne, organizery elektroniczne, słowniki edukacyjne, atlasy i encyklopedie PWN, a także specjalne puzzle edukacyjne „Zachowaj Trzeźwy Umysł” o dwóch stopniach trudności – dla podstawówek i gimnazjów.
Termin nadsyłania prac: 30 czerwca 2005
Termin ogłoszenia wyników: 31 sierpnia 2005 na www.trzezwyumysl.pl
Termin przekazania nagród: wrzesień 2005.
4. Konkurs dla klas i świetlic terapeutycznych „Ja wśród innych”
Adresatem konkursu są uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów. Cel przedsięwzięcia to ukazanie dzieciom i młodzieży różnych wyborów i zachowań, które leżą u podstaw prawidłowych relacji między ludźmi. Są one ważne w tworzeniu związków partnerskich, przyjaźni i miłości. Konkurs przeprowadza się w klasach, grupach terapeutycznych, w ramach dyskusji podczas lekcji wychowawczej. Materiałem promującym będzie test wyboru (kilkadziesiąt pytań). Po prawidłowym wypełnieniu, dzięki odsyłaczom z poszczególnych haseł zostanie stworzone rozwiązanie - motto, które należy odesłać organizatorom. W etapie ogólnopolskim konkursu do wygrania będzie 2000 specjalnie przygotowanych nagród: – będzie to polska wersja gry profilaktycznej „Ready, set, listen!” przygotowanej przez U.S. Department of Health and Human Services. Dzięki współpracy z tą amerykańską instytucją stworzona zostanie polska wersja gry – przetłumaczona i dostosowana do młodego polskiego odbiorcy.
Termin nadsyłania prac: 30 czerwca 2005
Termin ogłoszenia wyników: 31 sierpnia 2005 na www.trzezwyumysl.pl
Termin przekazania nagród: wrzesień 2005
5. Konkurs dla gimnazjalistów „Napisz do Dudka!”
Gimnazjaliści mogą podzielić się swoimi planami na życie z Jerzym Dudkiem, bramkarzem FC Liverpool i narodowej reprezentacji, wielkim przyjacielem kampanii. Materiałem promującym konkurs będzie plakat zachęcający do napisania listu o swoich planach na przyszłość. W listach gimnazjaliści mogą uzasadnić, w jaki sposób otrzymanie stypendium w wysokości 1000 PLN może pomóc im w realizacji opisanych zamiarów. Należy napisać list do Jerzego Dudka i nadesłać na adres organizatorów. Wszystkie prace zostaną starannie przeczytane, a przynajmniej pięć z nich, Jerzy Dudek nagrodzi przyznaniem stypendium.
Termin nadsyłania prac: 30 czerwca 2005
Termin ogłoszenia wyników: 31 sierpnia 2005 na www.trzezwyumysl.pl
Termin przekazania nagród: wrzesień 2005, podczas uroczystego finału w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu.
KONKURSY DLA GMIN (I SZKÓŁ)
1. „miniOLIMPIADA w Twojej gminie”
Gminy uczestniczące w kampanii otrzymają specjalny wniosek do wypełnienia wraz ze szczegółowymi instrukcjami. Stawką w tej rywalizacji jest organizacja we wrześniu 2005 r. imprezy sportowej dla młodzieży w Gminie. Wykonawca zapewnia zwycięskiej gminie dyplomy, puchary, medale, nagrody w konkursie olimpijskim dla widzów, zaproszenie przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, reprezentantów ogólnopolskich instytucji sportowych. Dla dzieci z nagrodzonej gminy odbędą się olimpijskie zawody z prawdziwymi medalami i podium. Zawody przeprowadzone będą w taki sposób, by premiować nie tylko najlepszych, ale – zgodnie z olimpijską ideą – nagradzać sam udział.
2. „Multimedialne Centrum Edukacji”
Do wygrania Multimedialne Centra Edukacji – w pełni wyposażone pracownie internetowe z 10 stanowiskami i sprzętem biurowym. Pracownie trafią do gmin - zwycięzców konkursu, które zgłoszą aplikacje "W jaki sposób wykorzystamy Multimedialne Centrum Edukacji w gminnym programie profilaktyki?".