Czy legionowska krajówka zostanie przebudowana?
Spośród ponad 20 tysięcy wniosków i uwag, które wpłynęły do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju w ramach konsultacji publicznych do projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, ponad ¼ dotyczy legionowskiego odcinka dk61. Samych „papierowych” wniosków, które przedstawiciele samorządu zawieźli do Ministerstwa, było ponad 6,5 tysiąca. Poparcie dla inwestycji wyrazili także parlamentarzyści, Marszałek Województwa oraz okoliczne gminy.
Podstawowym celem programu jest dokończenie sieci autostrad i dróg ekspresowych oraz takie skomunikowanie głównych miast, aby czas przejazdu między nimi skrócił się o co najmniej 15 %.
- Na realizację programu mamy prawie 93 mld zł – powiedziała minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak na spotkaniu zamykającym konsultacje projektu, które odbyło się w miniony piątek (30.01). Pani Minister podkreśliła, że resort infrastruktury i rozwoju będzie poszukiwać także nowych źródeł finansowania, tak aby w nowej perspektywie finansowej zostały zrealizowane także inwestycje spoza listy podstawowej Programu.
W ramach konsultacji publicznych dotychczas spłynęło ok. 20 tys. wniosków i uwag. Jak zapewnia resort, uwagi i propozycje zostaną wnikliwie przeanalizowane.
Swoje poparcie dla tej inwestycji wyraził nie tylko wicepremier Janusz Piechociński, ale także europoseł Michał Boni, który podkreślił, że „brak drogi legionowskiej na liście rezerwowej jest wyrazem braku logiki. Legionowo się rozwija, jest ważnym zapleczem dla Warszawy – trzeba o tym pamiętać. Jak się coś zaczęło to trzeba to skończyć. Zabiegam o tę przebudowę z pasją, bo kocham Legionowo” – zakończył swoje przemówienie.
W sprawie legionowskiego „wąskiego gardła” wypowiedzieli się także Starosta Legionowski Jan Grabiec oraz radna wojewódzka Kinga Gajewska. Sejmik Województwa Mazowieckiego 26 stycznia podjął uchwałę w sprawie Stanowiska Sejmiku Województwa Mazowieckiego w sprawie zmian do projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023”, w której zapisano, że kontynuacja przebudowy dk61 na odcinku od wiaduktu kolejowego do skrzyżowania z drogą wojewódzką 631 „jest niezbędna ze względu na to, że odcinek ten jest przewężeniem jednojezdniowym pomiędzy dwoma odcinkami dwujezdniowymi. Jego pozostawienie w stanie istniejącym jest nielogicznym, ogromnym utrudnieniem w ruchu dla licznych użytkowników dk61”.
Szczegółowe dane na temat liczby zgłoszeń i przesyłanych postulatów zostaną zaprezentowane w sprawozdaniu z przebiegu konsultacji w terminie 30 dni od ich zakończenia, czyli do końca lutego br. .
Kolejnym etapem będzie przeprowadzenie przez GDDKiA strategicznej oceny oddziaływania na środowisko do projektu Programu.
Ostateczną decyzję o zakresie i kształcie nowego Programu podejmie Rada Ministrów.