zamknij

Google automatic translation. The Legionowo City does not accept any responsibility for the accuracy of data and information originating from the translation. In particular, the Legionowo City does not guarantee that the translation is complete, up-to-date or fit for specific purposes. The translation cannot be compared with a human translation, but may help in assessing the relevance of articles.

A A A
Logo BIP
Dwie osoby przy biurku podpisujących dokument

Czyste powietrze i bezpieczna mobilność naszych dzieci

Data dodania: 5 grudnia 2022
Szkoła Podstawowa nr 7 im. VII Obwodu „Obroża” AK została zakwalifikowana do udziału w projekcie „Ulica Szkolna”. Będzie on realizowany pilotażowo w pięciu wybranych szkołach województwa mazowieckiego.
Cofnij

Miło nam poinformować, iż Szkoła Podstawowa nr 7 im. VII Obwodu „Obroża” AK w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 3 w Legionowie przystąpiła do projektu pt. „Ulica Szkolna”. Projekt „Czyste powietrze i bezpieczeństwo naszych dzieci” jest realizowany w województwie mazowieckim, finansowanego przez międzynarodową organizację Clean Air Fund.

W środę 30 listopada dyrektor Mariusz Borkowski spotkał się z Prezes Zarządu Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego Panią Dorotą Olszewską. W ramach Projektu stowarzyszenie przeprowadzi badania jakości powietrza, gęstości i rodzajów ruchu drogowego wokół szkoły, przygotuje materiały edukacyjne, propozycje rozwiązań urbanistycznych oraz plan redukcji zanieczyszczeń związanych z transportem. Wyniki badań i materiały edukacyjne posłużą zwiększeniu świadomości nt. zanieczyszczenia powietrza związanego z transportem oraz sposobom poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i jakości powietrza wokół szkół w Legionowie.

- Potwierdzamy chęć wspólnej realizacji projektu edukacyjnego „Ulica szkolna - czyste powietrze i bezpieczeństwo naszych dzieci” w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 3 w Legionowie w latach 2022-2024. Deklarujemy gotowość wykorzystania w naszej działalności dedykowanych materiałów projektu „Ulica szkolna” m.in. w postaci sprzętu pomiarowego PM10, PM 2,5 i N02, materiałów edukacyjnych (pomoce dla nauczycieli, rodziców i dzieci) oraz planu redukcji zanieczyszczeń związanych z transportem dla Legionowa - czytamy w liście intencyjnych podpisanym przez obie strony.


Jakość powietrza a zdrowie i dobrostan dzieci. Co mówią badania?

Zgodnie z danymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), ponad 90 proc. światowej populacji dzieci w wieku poniżej 15 lat (1,8 mld osób!) oddycha powietrzem zanieczyszczonym tak bardzo, że zagraża ono ich zdrowiu, a nawet życiu. Problem ten stał się przedmiotem badań w wielu krajach świata. Do jakich wniosków doszli naukowcy?

Negatywny wpływ zanieczyszczenia powietrza na dzieci jest widoczny już na etapie prenatalnym. Skażone powietrze może spowodować nieprawidłowy rozwój płodu, niższą wagę urodzeniową lub przedwczesne porody.

Najmłodsi są szczególnie narażeni na skutki zanieczyszczeń również w późniejszym okresie życia i dzieje się tak głównie z trzech powodów. Po pierwsze, ich układy oddechowe i odpornościowe nie osiągnęły jeszcze pełnej dojrzałości i są w związku z tym bardziej podatne na negatywne czynniki środowiskowe. Po drugie, dzieci oddychają znacznie szybciej niż osoby dorosłe, a tym samym przyswajają więcej zanieczyszczeń. Trzeci i najbanalniejszy powód – dzieci żyją bliżej ziemi, gdzie niektóre zanieczyszczenia osiągają szczytowe stężenia. Należy tu zwrócić uwagę szczególnie na zanieczyszczenia związane z ruchem drogowym: dwutlenek węgla, tlenki azotu, dwutlenek siarki, tlenek węgla, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, benzen, pyły, ołów. Dzieci w wózkach lub spacerujące blisko ulicy wdychają znacznie większe ilości tych zanieczyszczeń i ma to dla nich o wiele poważniejsze skutki.

Zła jakość powietrza grozi rozwojem przewlekłych chorób układu oddechowego, m. in. astma i alergie, oraz krwionośnego, np. benzen został zidentyfikowany jako czynnik rakotwórczy związany ze zwiększonym ryzykiem białaczki dziecięcej. Zanieczyszczone powietrze uszkadza również naturalną barierę immunologiczną dziecka i wywołuje zaburzenia odporności, których skutkiem mogą być m.in. nawracające infekcje dróg oddechowych. Pył zawieszony i inne toksyny przyczyniają się także do rozwoju rozmaitych alergii oraz astmy oskrzelowej. 

Psychologowie zwracają wreszcie uwagę na wpływ, jaki skażone powietrze wywiera na stan psychiczny i rozwój osobowości najmłodszych. Zanieczyszczenia zmniejszają zdolność do przyswajania wiedzy, utrudniają koncentrację i pogarszają wyniki w nauce. W skrajnych przypadkach może się to przełożyć na trwały spadek poziomu IQ, a nawet wywołać stany lękowe i depresję. 

Zatrute powietrze w badaniach naukowców

Związek między jakością powietrza a zdrowiem dzieci stał się tematem badań podejmowanych przez zespoły ekspertów w wielu krajach. Według sumarycznych danych zgromadzonych przez WHO, zatrutym powietrzem oddycha na całym świecie 93 proc. dzieci poniżej 15. roku życia. W liczbach bezwzględnych oznacza to 1,8 mld osób, w tym 630 mln dzieci, które nie ukończyły jeszcze 5 lat!

Co szczególnie istotne, 40 proc. światowej populacji (w tym 1 mld dzieci poniżej 15. roku życia) narażone jest na oddychanie skażonym powietrzem... we własnym domu. Dzieje się tak za sprawą ogrzewania i gotowania przy użyciu nieekologicznych technologii i źródeł energii.

Dane WHO wskazują też, że wewnętrzne i zewnętrzne zanieczyszczenia odpowiadają za ponad połowę wszystkich przypadków ostrych infekcji dróg oddechowych u dzieci poniżej 5 lat. W tej ostatniej grupie wiekowej brudne powietrze odpowiedzialne jest również za 10 proc. ogólnej liczby zgonów.     

Alarmujące wyniki przynoszą także inne badania. Naukowcy z Korei wykazali, że zawarty w powietrzu pył zawieszony i dwutlenek siarki mogą przyczyniać się do rozwoju choroby Kawasakiego u dzieci poniżej 5. roku życia. Dolegliwość ta objawia się m.in. wysoką gorączką, niereagującą nawet na silne antybiotyki i prowadzi do stanu zapalnego naczyń krwionośnych oraz mięśnia sercowego. Nieleczona może być śmiertelna.

W 2019 r. badacze z Boston College pochylili się z kolei nad skutkami zanieczyszczenia powietrza w amerykańskim stanie Massachusetts. Specjaliści z USA dowiedli, że w wyniku skażeń, 308 niemowląt przyszło tam na świat z niską wagą urodzeniową, a 15 386 dzieci zachorowało na astmę. W wielu przypadkach oddychanie zatrutym powietrzem przyczyniło się także do spadku u najmłodszych IQ (średnio o 2 punkty) i pogorszenia wyników w nauce. 

Jak ochronić nasze dzieci? 

Co można zrobić, aby ograniczyć niszczycielski wpływ zanieczyszczonego powietrza na zdrowie najmłodszych? Zalecenia naukowców są w tej kwestii bardzo wyraźne. W pierwszej kolejności należy zmniejszyć ekspozycję dzieci na skażenia. Można ten cel osiągnąć m.in. przez budowę szkół, przedszkoli czy placów zabaw z dala od źródeł zanieczyszczeń - dróg, elektrowni, zakładów przemysłowych. Jeśli przed szkołą lub przedszkolem generowany jest większy ruch drogowy przesz samych rodziców, należy zaproponować inne miejsca do parkowania lub alternatywne środki transportu. Ważne jest również to, aby placówki oświatowe wyposażone były w narzędzia do monitoringu jakości powietrza oraz w jego oczyszczacze.

Oprócz działań bezpośrednich konieczne są także długofalowe rozwiązania systemowe. W walce o czystsze powietrze pomóc mogą przemyślane planowanie przestrzenne i energooszczędne budownictwo mieszkaniowe. Duże znaczenie mają także ograniczenie emisji z transportu drogowego, poprzez np. poprawienie dostępności transportu publicznego.

Fundamentalny wpływ na poprawę jakości powietrza będą mieć również ekologiczne przemiany zachodzące w gospodarce. Mowa tutaj o stopniowym upowszechnianiu się czystszych technologii przemysłowych oraz niskoemisyjnej energetyki, co w praktyce oznacza odejście od spalania paliw kopalnych i większe wykorzystanie odnawialnych źródeł energii.

W trosce o nasze dzieci nie powinniśmy też zapominać o działaniach, które możemy podjąć sami, we własnych domach. Rozwiązaniem idealnym jest gruntowna termomodernizacja budynków mieszkalnych i wymiana źródeł ciepła na bardziej ekologiczne. Jeżeli jednak nie możemy sobie pozwolić na takie kroki, wówczas powinniśmy zadbać chociaż o to, czym ogrzewamy nasze gospodarstwa i dopilnować, aby do pieców pod żadnym pozorem nie trafiały pozaklasowe opały lub zwykłe śmieci. Ważne, abyśmy w codziennym życiu wybierali rozwiązania chroniące nasze pociechy – transport do przedszkola lub szkoły może być okazją do wspólnie spędzonego czasu na rowerze lub spacerze, z dala od głównej arterii. Jeśli musimy podjechać do szkoły samochodem, postarajmy się zaparkować kawałek od szkoły i odprowadzić dziecko, tak aby zagwarantować mu bezpieczeństwo na drodze i nie generować spalin w kolejce samochodów przed samą szkołą! Zdrowie i bezpieczeństwo dzieci zależy od nas samych!

Logo projektu - Ulica Szkolna