zamknij

Google automatic translation. The Legionowo City does not accept any responsibility for the accuracy of data and information originating from the translation. In particular, the Legionowo City does not guarantee that the translation is complete, up-to-date or fit for specific purposes. The translation cannot be compared with a human translation, but may help in assessing the relevance of articles.

A A A
Logo BIP
Na zdjęciu karta kredytowa i terminal płatniczy

Jak zadbać o bezpieczeństwo płatności bezgotówkowych?

Data dodania: 7 listopada 2023

Możliwość kupowania produktów z różnych zakątków świata, a także dokonywanie opłat za faktury czy różne usługi bez konieczności wychodzenia z domu sprawia, że płatności internetowe stają się coraz bardziej popularne. Metod płatności jest bardzo dużo, począwszy od tradycyjnych przelewów bankowych, kart płatniczych, e-portfeli, po stworzone do tego serwisy płatnicze.

Cofnij

Z raportu „E-commerce w Polsce 2022” wynika, że odsetek internautów, którzy deklarują kupowanie online, wynosi obecnie 77%, przy czym zdecydowanie więcej osób dokonuje zakupów na stronach polskich (75%) niż zagranicznych (32%).

Serwisy płatnicze, czyli bramki płatności elektronicznych

Serwisy płatnicze, znane również jako bramki płatności elektronicznych, to narzędzia umożliwiające dokonywanie płatności online. Są ogromnym ułatwieniem zwłaszcza dla osób, które chcą kupować produkty i usługi za pośrednictwem sieci. Pozwalają na wygodne dokonywanie transakcji online, bez konieczności korzystania z tradycyjnych form płatności, takich jak gotówka.

Bramka płatności to system, który pozwala na szybkie przelewy online — płatności za zakupy w sklepach internetowych, opłaty za faktury, rezerwację biletów, noclegów i wiele innych usług. Serwisy płatnicze są oferowane przez wyspecjalizowanych dostawców usług finansowych (operatorów płatności (z ang. Payment Service Provider). Do najpopularniejszych w Polsce należą PayU, Przelewy24/Dotpay.

Bramki płatnicze mogą umożliwiać realizację transakcji za pomocą różnych metod, m.in.:

  • kart płatniczych (m.in. debetowych, kredytowych),
  • szybkich przelewów (pay-by-link),
  • BLIK,
  • płatności Apple Pay, Google Pay,
  • rat i płatności odroczonych,
  • płatności mobilnych,
  • portfeli elektronicznych.

Jak działają bramki płatności?

Bramki płatnicze działają na zasadzie pośrednika między kupującym a sprzedawcą i gwarantują szybkie sfinalizowanie transakcji. To mechanizm, który odczytuje i przekazuje informacje o płatności wychodzącej od klienta do centrum autoryzacyjnego, gdzie otrzymuje akceptację lub odrzucenie płatności. Przepływy pieniędzy odbywają się w niezauważalny dla nas sposób. Wystarczy tylko wybrać sposób płatności, a nasze pieniądze zostają przekazane do adresata. Co ważne – serwisy płatnicze chronią także nasze dane, a w razie nieprawidłowości lub błędów, łatwo je zweryfikować i naprawić.

Zalety bramek płatności elektronicznych

  • Szybkość i wygoda. Dzięki nim możesz szybko dokonać transakcji z dowolnego miejsca
    i o dowolnej porze, np. w przypadku zakupu w sklepie internetowym, opłacania faktury, doładowywania karty
    w telefonie itp.
  • Różnorodność opcji płatności. Systemy oferują kilka sposobów płatności, np. karty płatnicze
    (m.in. debetowe, kredytowe), szybkie przelewy, raty i płatności odroczone, portfele elektroniczne, płatności mobilne i in.
  • Śledzenie transakcji. Umożliwiają śledzenie historii transakcji, co pozwala kontrolować swoje wydatki lub przychody.
  • Bezpieczeństwo transmisji danych. Transakcje elektroniczne są zabezpieczone protokołami szyfrowania, co minimalizuje ryzyko kradzieży danych.

W jaki sposób korzystać z bramek płatności, aby transakcja była bezpieczna?

Jednym z największych zagrożeń, jakie wiążą się z płatnościami internetowymi, jest natrafienie na fałszywe bramki płatności, które są podstawiane przez cyberprzestępców. Jeśli wprowadzimy w nich swoje dane, istnieje duże prawdopodobieństwo, że przestępcy przechwycą nasze dane logowania, a co za tym idzie – wykradną nasze środki finansowe.

Aby tego uniknąć, zawsze należy weryfikować adres strony internetowej, na jakiej jesteśmy. Jeśli zawiera jakiekolwiek błędy, literówki, znaki specjalne lub litery z innego alfabetu (np. cyrylicy) – zrezygnuj z płatności.  

Najpopularniejsze serwisy płatnicze:

Przykładowe adresy fałszywych stron: epayu.pl, e-payu.xyz, epayu24.com, ipayu.pl, inpost-payu.com, oplata-payu.com, payu-24.pl, payu-bank.com, platnosc-payu.pl, ssl-payu.pl

Przykładowe adresy fałszywych strony: prezelevy.com, przelewy24-7.pl, przesyika24pl.fun

Przykładowe adresy fałszywych stron: ttpay.com, secure.tpay.website

Więcej o fałszywych bramkach płatności, a także przykłady możesz znaleźć na stronach:

Innym zagrożeniem związanym z płatnościami elektronicznymi jest zainfekowany sprzęt, z którego dokonujemy płatności. Do takiej infekcji może dojść np. na skutek instalacji oprogramowania z niezaufanych źródeł. Może to prowadzić do kradzieży naszych danych osobowych, w tym także danych logowania. Żeby tego uniknąć, pamiętaj o podstawowych zasadach cyberhigieny nie klikaj w linki ani wiadomości, co do których nie masz pewności, co zawierają i od kogo pochodzą, nie pobieraj programów z nieznanych stron, a także korzystaj z aktualnego oprogramowania antywirusowego. 

Operatorzy serwisów płatniczych dokładają wielu starań, aby zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom. Mimo to oszuści stale szukają różnych metod, by wykraść nasze dane, a także zgromadzone na naszych kontach bankowych pieniądze. Aby nie paść ofiarą takiej sytuacji, pamiętaj o wprowadzeniu weryfikacji dwuetapowej na swojej skrzynce pocztowej i w bankowości internetowej.
Z ostrożnością i rozwagą realizuj transakcje płatnicze. Jeśli cokolwiek budzi Twoje wątpliwości, wycofaj się.  

Korzystanie z płatności online może być łatwe i wygodne, jeśli przestrzega się kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa. Przypominamy:

  1. Zawsze weryfikuj, czy strona, na której jesteś, jest tą, za którą się podaje. Zwróć uwagę na adres witryny – czy nie zawiera błędów, literówek, znaków specjalnych. Jeśli cokolwiek budzi Twoje wątpliwości, zrezygnuj z transakcji.
  2. Sprawdź, czy formatka bramki jest prawidłowa z tą, zamieszczoną na oficjalnej stronie usługodawcy. Jeśli coś się nie zgadza – np. brakuje kilku banków lub innych metod płatności niż karta płatnicza, zrezygnuj z płatności.
  3. Używaj silnych haseł i zadbaj o bezpieczne logowanie: upewnij się, że hasło do konta jest trudne do odgadnięcia.  Korzystaj z weryfikacji dwuetapowej.
  4. Weryfikuj stan swojego konta: regularnie sprawdzaj swoje konto bankowe i historię transakcji, aby upewnić się, że nie ma na nim nieautoryzowanych transakcji. W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, natychmiast skontaktuj się z bankiem.
  5. Zachowaj ostrożność: bądź ostrożny i nie udostępniaj swoich danych osobowych lub finansowych osobom, których nie znasz lub którym nie ufasz.
  6. Uważaj na linki i załaczniki w wiadomościach, których się nie spodziewasz – mogą kierować do fałszywych stron lub zawierać złośliwe oprogramowanie.
  7. Jeśli natrafisz w sieci na fałszywą stronę internetową, zgłoś ją do zespołu CERT Polska. W przypadku wiadomości SMS przekaż je na numer 799 448 084.

Źródła:

Raport E-commerce w Polsce 2022