zamknij

Google automatic translation. The Legionowo City does not accept any responsibility for the accuracy of data and information originating from the translation. In particular, the Legionowo City does not guarantee that the translation is complete, up-to-date or fit for specific purposes. The translation cannot be compared with a human translation, but may help in assessing the relevance of articles.

A A A
Logo BIP
Grafika promocyjna

Jaka jest rzeczywista wartość kursów kwalifikacyjnych?

Data dodania: 27 października 2025

Kursy kwalifikacyjne – od krótkich szkoleń specjalistycznych po dwuletnie szkoły policealne – w ostatniej dekadzie stały się jednym z najważniejszych sposobów na podnoszenie kompetencji zawodowych w naszym kraju. Jak wskazują najnowsze dane, odsetek dorosłych Polek i Polaków biorących udział w kształceniu ustawicznym przekroczył 14%. Stanowi to wzrost o jedną trzecią w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Eurostat informuje, że absolwenci szkoleń zawodowych mają wskaźnik zatrudnienia wyższy o 8 punktów procentowych niż osoby bez dodatkowych kwalifikacji. W przypadku kursów, które łączą praktykę z mentoringiem, różnica ta sięga nawet 12 procent.

Cofnij

Metodyka oceny zwrotu z inwestycji

Oszacowanie rentowności kursu wymaga uwzględnienia zarówno kosztów finansowych, jak i utraconych korzyści. Stosując model OECD, wskaźnik ROI [https://pl.wikipedia.org/wiki/ROI] (zwrotu z inwestycji) obliczamy jako stosunek wzrostu wynagrodzenia netto w ciągu pierwszych trzech lat po ukończeniu szkolenia do całkowitego kosztu kursu, powiększonego o zarobki utracone w czasie nauki. Dwuletnie studium policealne na kierunku technik sterylizacji medycznej wiąże się z kosztem 5 500 zł czesnego oraz 7 000 zł kosztu alternatywnego. Dla porównania, intensywny siedmiomiesięczny kurs na operatora CNC to wydatek 3 000 zł czesnego i 2 800 zł kosztu alternatywnego. Zastosowanie jednolitych założeń pozwala porównać opłacalność różnych ścieżek edukacyjnych – także w kontekście obecnej sytuacji gospodarczej.

Czas potrzebny do uzyskania kwalifikacji

Przeciętny kwalifikacyjny kurs zawodowy (KKZ) [https://www.cosinus.pl/kkz] realizowany w trybie zaocznym trwa 9,5 miesiąca. Model intensywny, z zajęciami odbywającymi się pięć razy w tygodniu, pozwala skrócić ten czas do 4–6 miesięcy. Dane Eurostatu pokazują, że osoby, które ukończyły szkolenia trwające krócej niż rok, znajdują pracę średnio o 5 tygodni szybciej niż absolwenci dwuletnich szkół policealnych. Jednak sama długość kursu to nie wszystko – ważny, jeśli nie najważniejszy. jest także harmonogram zajęć. Moduły realizowane w weekendy umożliwiają pracę w tygodniu roboczym, co oczywiście znacząco poprawia wskaźnik ROI. Przykładowo, roczne studium policealne na kierunku technik BHP obejmuje 1 200 godzin nauki, z czego 70% odbywa się w weekendy. Większość słuchaczy nie musi zatem rezygnować z dotychczasowej pracy zarobowej. W efekcie, okres zwrotu inwestycji wynosi tutaj od 8 do 12 miesięcy po objęciu nowego stanowiska. W przypadku dziennych studiów branżowych może to trwać nawet trzy lata.

Koszt finansowy a koszt alternatywny

Czesne stanowi punkt wyjścia, ale całkowity wydatek obejmuje także egzamin państwowy, specjalistyczne materiały, dojazdy oraz najważniejszy element – godziny, które mogłyby być przeznaczone na pracę. Według szacunków OECD, nieuwzględnienie kosztu alternatywnego zawyża wskaźnik ROI kursu średnio o jedną czwartą. Kurs online w formule blended learning, gdzie 60% materiału przeznaczone jest do indywidualnej nauki, może obniżyć koszt alternatywny nawet o połowę.

Rynek pracy i popyt na kompetencje w 2025 roku

Raport „Barometr zawodów 2025” Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wskazuje na deficyt pracowników w 29 grupach zawodowych – to o dwie więcej niż w roku poprzednim. Największe braki kadrowe dotyczą oczywiście sektora ochrony zdrowia, dalej – obróbki metali (CNC) oraz usług technicznych dla obiektów komunalnych. Co istotne, 62% etatów, na które trudno znaleźć pracowników, znajduje się w powiatach ziemskich. Z perspektywy samorządów, atrakcyjny program dofinansowania kursów może realnie wpłynąć na obniżenie lokalnej stopy bezrobocia i przyciągnąć inwestorów, którzy potrzebują wykwalifikowanej kadry. W skali kraju przewiduje się, że luka w zawodach medycznych i technicznych będzie się powiększać, ponieważ ponad 35% pracowników z tych sektorów osiągnie wiek emerytalny w ciągu najbliższej dekady.

Branże o największym deficycie specjalistów

Analiza danych Głównego Urzędu Statystycznego i Eurostatu pozwala wskazać trzy segmenty, w których niedobór kadr przekracza 15% dostępnych wakatów: opieka długoterminowa, programowanie i obsługa maszyn CNC oraz bezpieczeństwo i higiena pracy. Paradoksalnie (w stosunku do braków kadrowych), wspólną cechą tych zawodów jest krótka, praktyczna ścieżka kształcenia oraz, co także trzeba podkreślić, relatywnie wysoka bariera technologiczna dla osób bez kwalifikacji. W sektorze ochrony zdrowia, już w pierwszym roku po uzyskaniu dyplomu technika sterylizacji medycznej, zarobki wzrastają średnio o 32% w porównaniu do pensji sprzed ukończenia kursu. W przemyśle metalowym operatorzy CNC mogą liczyć na premię płacową w wysokości 28%, a specjaliści ds. BHP na 18% podwyżki i szybki awans, co jest związane z obowiązkiem przeprowadzania audytów w dużych firmach.

Najbardziej dochodowe kursy kwalifikacyjne

Raporty ekonomiczne firmy Deloitte oraz wyniki badań płacowych Sedlak & Sedlak pokazują, że najwyższy zwrot z inwestycji w okresie do dwóch lat od ukończenia nauki gwarantują:

  • technik sterylizacji medycznej [https://www.cosinus.pl/szkola-policealne/technik-sterylizacji-medycznej] – kurs roczny, średnie zarobki początkowe 5 650 zł brutto, duże zapotrzebowanie w publicznym i prywatnym sektorze ochrony zdrowia,
  • specjalista ds. BHP – kurs trwający 6–12 miesięcy, mediana płac 7 630 zł brutto, z perspektywą awansu na stanowisko głównego inspektora w firmach zatrudniających ponad 250 pracowników,
  • operator/programista CNC – szkolenie trwające 5–9 miesięcy, mediana wynagrodzeń 6 810 zł brutto, popyt szczególnie widoczny w specjalnych strefach ekonomicznych.

Koszty kursów publicznych a prywatnych

W debacie publicznej domyślnie zakłada się, że na koszt kursu składa się czesne i opłata egzaminacyjna. Rzeczywistość jest jednak bardziej złożona, ponieważ uczestnicy często… nie ponoszą opłat za zajęcia ani egzaminy. Mowa tu o finansowanych z budżetu państwa kwalifikacyjnych kursach zawodowych (KKZ) prowadzonych przez centra kształcenia ustawicznego. Z drugiej strony, prywatne placówki oferują intensywne szkolenia z dostępem do nowoczesnych laboratoriów i symulatorów – koszt siedmiomiesięcznego szkolenia CNC wynosi od 2 000 do 3 500 zł. Wbrew pozorom, wyższe czesne nie musi pogarszać wskaźnika ROI, ponieważ zaawansowany sprzęt skraca okres adaptacji w nowym miejscu pracy, co w perspektywie pięcioletniej równoważy początkowy wydatek.

Czesne, materiały i ukryte opłaty

Opłacając kurs, kandydaci często nie biorą pod uwagę dodatkowych kosztów, które średnio podnoszą całkowity wydatek o 18%. Chodzi tu o opłatę za egzamin i wydanie dyplomu (od 30 do 250 zł), specjalistyczne materiały (na przykład stal do obróbki czy zestawy iniekcyjne) oraz koszty transportu i zakwaterowania podczas zjazdów weekendowych. Uwzględnienie tych wydatków w domowym budżecie pozwala ukończyć kurs oraz precyzyjniej oszacować moment, w którym inwestycja zacznie przynosić zyski.

Finansowanie z funduszy unijnych i krajowych

Najważniejszym mechanizmem redukującym barierę finansową są dotacje z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus [https://european-social-fund-plus.ec.europa.eu/pl/czym-jest-efs] (EFSP). W latach 2021–2027 Polska ma do dyspozycji 11 mld euro na projekty związane z podnoszeniem kompetencji. Równocześnie, Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS) planuje przeznaczyć w 2025 roku 330 mln zł na dofinansowanie kursów. Pozwala to na refundację od 80% do 100% kosztów.

Priorytety EFSP na lata 2021–2027 obejmują kompetencje „zielone” i cyfrowe. Dlatego projekty związane z CNC, instalacjami odnawialnych źródeł energii czy cyberbezpieczeństwem otrzymują najwyższe oceny. W konkursie dla subregionu wałbrzyskiego, z alokacją 137,7 mln zł na centra kompetencji, przyznano refundację 90% kosztów kursów dla osób z terenów pogórniczych. KFS w 2025 roku dofinansowuje szkolenia z zakresu automatyzacji procesów oraz gospodarki o obiegu zamkniętym.

Gmina Września od 2019 roku współpracuje z fabryką Volkswagena, prowadząc centrum szkoleniowe dla operatorów CNC i mechatroników. Spośród 1200 uczestników kursów w 2024 roku, 87% znalazło stałe zatrudnienie w zakładach VW lub w firmach z nim współpracujących. Przyczyniło się to do obniżenia lokalnego bezrobocia o 0,6 punktu procentowego.

Porównanie wskaźników wykazało, że we Wrześni 72% absolwentów kursów CNC w ciągu sześciu miesięcy od podjęcia pracy trafiło do grupy dochodowej powyżej mediany wojewódzkiej. W Wałbrzychu natomiast młodszy specjalista ds. BHP zwiększył swoje wynagrodzenie średnio o 1400 zł brutto w stosunku do poprzedniej pracy fizycznej. Po uwzględnieniu podatków i składek ZUS, wpływy do budżetów obu gmin wzrosły łącznie o około 7 mln zł rocznie.

Jak wybrać kurs dopasowany do potrzeb?

Proces wyboru kursu warto rozpocząć od audytu własnych umiejętności i analizy popytu na regionalnym rynku pracy. Najważniejsze kryteria? Akredytacja MEN, udział zajęć praktycznych oraz powiązania ośrodka z pracodawcami. Badanie przeprowadzone przez EMT-Systems pokazało, że 78% absolwentów kursów CNC z co najmniej 120 godzinami praktyk znalazło pracę w ciągu trzech miesięcy. Rzecz jasna równie ważne są kwestie logistyczne. Elastyczny harmonogram zajęć ogranicza koszt alternatywny, a platforma e-learningowa zmniejsza wydatki na dojazdy. Osoby planujące skorzystać z dofinansowania powinny sprawdzić, czy wybrany kurs jest wpisany do Rejestru Usług Rozwojowych – znacznie upraszcza to proces pozyskiwania środków z KFS lub EFSP.

Najczęstsze błędy i jak ich unikać?

Do najczęstszych błędów w przypadku wyboru kursu kwalifikacyjnego należą wybór nieakredytowanego kursu (może to skutkować brakiem uznania certyfikatu), nieuwzględnienie kosztów alternatywnych (zawyżenie szacowanego zwrotu z inwestycji) oraz zaniżenie wymagań dotyczących matematyki i języka technicznego (konieczność powtarzania egzaminów i ponoszenia dodatkowych opłat).

Zapobieganie tym błędom zaczyna się od zapoznania się z regulaminem kursu oraz rozmowy z absolwentami, którzy mogą potwierdzić deklarowaną liczbę godzin praktycznych i dostępność sprzętu.

Skuteczna metoda poprawy mobilności zawodowej

Powyższa analiza dowodzi, że kursy kwalifikacyjne – zarówno publiczne, jak i prywatne – są w 2025 roku jedną z najskuteczniejszych metod poprawy mobilności zawodowej. Przy trafnym wyborze branży i wykorzystaniu dostępnych dotacji, okres pełnego zwrotu kosztów rzadko przekracza rok, a korzyści finansowe stają się szybko widoczne. Kluczowe jest połączenie rzetelnej informacji o kosztach i źródłach finansowania z partnerstwem pracodawców oraz stałym monitorowaniem wpływu szkoleń na lokalny rynek pracy.

Autorka: Nikola Dawidowska
Źródła: