zamknij

Google automatic translation. The Legionowo City does not accept any responsibility for the accuracy of data and information originating from the translation. In particular, the Legionowo City does not guarantee that the translation is complete, up-to-date or fit for specific purposes. The translation cannot be compared with a human translation, but may help in assessing the relevance of articles.

A A A
Logo BIP
Przejazd w ciągu ulic Polna - Kwiatowa

Tunel na os. Bukowiec – koncepcja budowy

Data dodania: 29 kwietnia 2020

Nie jest tajemnicą, iż przejazd kolejowy, który obecnie funkcjonuje na terenie os. Bukowiec, zostanie zlikwidowany. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A zrobią to w ramach akcji likwidowania niebezpiecznych przejść przez tory. Dlatego już od dłuższego czasu toczyły się dyskusje o kształcie nowej przeprawy, a przede wszystkim jej lokalizacji.

Cofnij

Konieczność budowy tunelu w zamian za likwidowany przejazd dla większości mieszkańców jest kwestią oczywistą. Takie rozwiązanie umożliwia zachowanie ładu komunikacyjnego w tej części Legionowa oraz zapewnia bezpieczeństwo dla mieszkańców. Zwłaszcza tych niezmotoryzowanych, którzy aby pokonać tory musieliby dotrzeć aż do wiaduktu na trasie DK61.

W ramach toczonych dyskusji i konsultacji rozważane były trzy koncepcje w dwóch możliwych lokalizacjach. Przedstawione rozwiązania bazowały na dostępnych informacjach i wiedzy w momencie ich prezentacji.

Każda z przedstawionych koncepcji miała swoich zwolenników. Przede wszystkim jednak podejmowana inwestycja tunelu na Bukowcu ma na celu polepszenie warunków komunikacyjnych dla mieszkańców po zamknięciu obecnie funkcjonującego tam przejazdu. W celu jej jak najszybszej realizacji Urząd Miasta złoży w najbliższych dniach do PKP Polskie Linie Kolejowe koncepcję budowy przeprawy w ciągu ulic Polna – Kwiatowa.

Dokument oparty jest na obecnych warunkach technicznych i możliwościach formalnych stworzenia przeprawy. Na jego wpływ największe znaczenie mają zmiany w Master Planie dla Transportu Kolejowego w Aglomeracji Warszawskiej. PKP PLK przeprowadziła w nim kompleksową analizę linii kolejowych w obszarze Warszawskiego Węzła Kolejowego. Szczegółowe badania objęły Warszawę i odcinki linii w promieniu około 100 km od stolicy. Kolejarze wzięli w nim pod uwagę wzrost liczby mieszkańców, niewydolność układów drogowych, konieczność pogodzenia ruchu kolejowego aglomeracyjnego, regionalnego, dalekobieżnego i towarowego oraz potrzebę dostosowania linii do rzeczywistych potrzeb przewozowych. Dla Legionowa oznaczać to będzie w przyszłości dodatkowe tory z Warszawy.

Co zmieniło się w przypadku budowy tunelu na os. Bukowiec?

  • bez względu na miejsce budowy tunelu, konieczna będzie jego realizacja pod rozjazdem kolejowym. Poprzednia koncepcja zakładała uniknięcie takiego rozwiązania, ponieważ jest to jeden z najbardziej krytycznych elementów infrastruktury kolejowej dla dużych prędkości. Obecnie nie da się tego uniknąć, w związku z zaleceniami kolejarzy;

  • GDDKiA realizująca budowę drogi DK61 potwierdziła zakładane terminy oddania trasy do użytku. Taka sytuacja stanowi zabezpieczenie w razie zmniejszenia przepustowości na obecnym przejeździe na os. Bukowiec lub nieprzewidzianej konieczności jego zamknięcia w trakcie prac nad tunelem.

Koncepcja budowy niezmiennie zakłada budowę tzw. małego tunelu, czyli przewidzianego wyłącznie dla ruchu lokalnego. Przeprawą ze względu na warunki techniczne (wysokość 3,5 m) nie przejadą samochody ciężarowe. Znajdą się w niej dwa pasy ruchu oraz w części oddzielonej od drogi ciąg pieszo - rowerowy. W ramach realizacji inwestycji powstanie również rondo usprawniające ruch z ulic Przemysłowej i Kwiatowej.