Data wydarzenia: 15 lutego 2009
Program
J. Pachelbel – Kanon
Opracowanie najsłynniejszej kompozycji niemieckiego kompozytora i organisty okresu baroku. Jest to tzw. kanon ścisły - temat kanonu i jego rozwinięcie pojawia się we wszystkich głosach bez zmian. W oryginale napisany na troje skrzypiec i basso continuo.
A. Vivaldi – Koncert D-dur na gitarę i orkiestrę
Allegro
Largo
Allegro
A. Vivaldi – Koncert A-dur na gitarę i orkiestrę
Allegro non molto
Larghetto
Allegro
Mistrz włoskiego baroku, Antonio Vivaldi, był kompozytorem niezwykle płodnym, szczególnie jeśli chodzi o muzykę instrumentalną. Skomponował około 500 koncertów, w tym około 350 na jeden instrument z towarzyszeniem orkiestry.
V. Monti – Czardasz, oprac. Janusz Raczyński.
Czardasz, to najsłynniejsze dzieło włoskiego kompozytora przełomu XIX i XX wieku, Vittorio Montiego obecne na estradach całego świata. W tym brawurowym i żywiołowym utworze solowa partia skrzypiec czaruje błyskotliwością. Pozostałe instrumenty wspierają i towarzyszą skrzypcom.
*** przerwa ***
A. Dworzak – Humoreska Op.101, Nr.7
Zgrabne opracowanie jednej z najsłynniejszych miniatur fortepianowych czeskiego kompozytora doby romantyzmu, Antoniego Dworzaka.
A. Gilardino – Fantasia Concertante w oparciu o Grand Solo Op.14 Fernando Sora na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i gitarę.
Hiszpański gitarzysta i kompozytor Fernando Sor (1778 - 1839) skomponował wspaniały, popisowy utwór na gitarę solo. Współcześnie żyjący gitarzysta włoski, Angelo Gilardino do gitary solo dodał trio smyczkowe. W ten sposób powstało urokliwe i wdzięczne dzieło. Gitara wiedzie tu prym, a instrumenty smyczkowe tworzą nastrój i dialogują z „solistką”.
J. Fusz – Kwartet na gitarę, skrzypce, altówkę i wiolonczelę C-dur, Op.1.
Andante
Menuetto
Adagio
Finale Allegro
Ta klasyczna kompozycja jest niejako „odwrotnością” Fantazji koncertującej A. Gilardina. Instrumenty pełnią tutaj odwrotne niż w tamtym utworze role - skrzypce, altówka i wiolonczela, „rozmawiają” ze sobą, współpracują i przekomarzają się, gitara natomiast wdzięcznie buduje harmonię.
L. Boccherini – III część Kwintetu (na gitarę i kwartet smyczkowy)
Grave assai – Fandango
Opracowana przez zespół na gitarę i trio smyczkowe III część kwintetu włoskiego kompozytora epoki klasycyzmu Luigi Boccheriniego to piękny utwór, w którym po krótkim i wolnym wstępie następuje magnetyczna, efektowna część taneczna.
Wykonawcy:
Concertino con Chitarra
Agnieszka Cypryk – skrzypce
Dariusz Smoliński – altówka
Nadja Bojadżijew – wiolonczela
Janusz Raczyński – gitara klasyczna
prof. Andrzej Zieliński – kierownictwo artystyczne cyklu
Zespół powstał w oparciu o duet „Ten Strings Duo”, który tworzą Agnieszka Cypryk –skrzypce i Janusz Raczyński –gitara. W skład kwartetu wchodzą muzycy kameraliści prowadzący ożywioną działalność koncertową i pedagogiczną. Concertino con Chitarra współpracuje stale z czołowymi instytucjami artystycznymi w kraju, w tym z Filharmonią Narodową w Warszawie, Warszawskim Towarzystwem Muzycznym oraz z Towarzystwem im. Fryderyka Chopina.
Agnieszka Cypryk w 1985r. uzyskała dyplom z wyróżnieniem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w klasie Prof. Ireny Dubiskiej. Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich m.in. w Łańcucie oraz w Hitzacker w Niemczech. W 1994r. założyła Trio Con Fuoco, z którym nagrała płytę pt. „Salon Fryderyka”. Jako solistka i kameralistka koncertowała w Polsce, Francji, Włoszech, Niemczech, Czechach i Austrii.
Nadia Bojadżijew w 1990r. ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Arnolda Rezlera. Rok później otrzymała dyplom Hochschule w Hanowerze w klasie prof. Klausa Storcka. Brała udział w kursach mistrzowskich w Polsce, Austrii i Francji. Współpracowała jako solistka i koncertmistrz między innymi z orkiestrami „Concerto Avenna” oraz Polskiej Filharmonii Kameralnej. Obecnie współpracuje z Polską Orkiestrą Radiową i Mazowieckim Teatrem Muzycznym, w którym pełni funkcję koncertmistrza. Od wielu lat współpracuje z Filharmonią Narodową w Warszawie, a od 2006r. jest członkiem zespołu „Concertino con Chitarra”.
Dariusz Smoliński absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Błażeja Sroczyńskiego. W trakcie studiów rozpoczął współpracę z Teatrem Wielkim w Warszawie. Stypendysta w Banff School of Fine Arts w Kanadzie, gdzie pracował m. in. z takimi sławami jak Witold Lutosławski, Lubomir Maly, Prague Quartett. Uczestniczył w kursach mistrzowskich w Łańcucie i Hitzacker w Niemczech. Koncertował na prestiżowych festiwalach w kraju oraz w Niemczech, Francji, Czechach, Włoszech i Austrii. Od 1985r. jest koncertmistrzem grupy altówek w Warszawskiej Operze Kameralnej. Prowadzi intensywną działalność jako muzyk kameralista. Jest członkiem zespołu kameralnego Concertino con Chitarra oraz kwartetu smyczkowego Comodo. Stale współpracuje jako solista i kameralista z Filharmonią Narodową.
Janusz Raczyński zadebiutował w 1981r. w Filharmonii Narodowej w Warszawie i od tego czasu prowadzi ożywioną działalność koncertową. Jako solista i kameralista brał udział w wielu festiwalach gitarowych w kraju. Koncertował również w Rosji, Niemczech, Finlandii, Hiszpanii i Turcji. Od wielu lat współpracuje z Filharmonią Narodową w Warszawie. W swoim repertuarze ma nie tylko solowe utwory gitarowe, ale również dużą ilość muzyki kameralnej. Jest autorem wielu aranżacji, a obecnie zajmuje się również kompozycją. Występuje z kwartetem gitarowym „Bolero”, którego powstanie zainicjował w 1997r. Koncertuje w duecie „Acentuado” z gitarzystą Oskarem Nowakowskim. W 1989r. założył pierwsze po wojnie Prywatne Konserwatorium Muzyczne, które działało do 2006r.