zamknij

Google automatic translation. The Legionowo City does not accept any responsibility for the accuracy of data and information originating from the translation. In particular, the Legionowo City does not guarantee that the translation is complete, up-to-date or fit for specific purposes. The translation cannot be compared with a human translation, but may help in assessing the relevance of articles.

A A A
Logo BIP
Na zdjęciu pędzący pociąg przy przejeździe

Jak tunel wpłynie na pieszych

Data dodania: 9 grudnia 2013

Budowany przez PKP PLK tunel w Alei Róż jest już gotowy i czeka na ostatnie odbiory techniczne. Powraca zatem pytanie o przyszłość przejazdu kolejowego w ulicach Parkowa/Wyszyńskiego. Kolej zapowiada wkrótce demontaż przejazdu, władze Legionowa walczą o pozostawienie przejścia dla pieszych. Jak dotąd porozumienia brak.

Cofnij

Przeprowadzone w tym roku badanie pokazało, że każdego dnia ponad 700 pieszych pokonuje przejście przez tory łączące ulice Parkową i Wyszyńskiego. Jest to najkrótsza droga do kościoła, na cmentarz czy do Starostwa Powiatowego. Także 69 uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 codziennie przekracza tory w drodze do szkoły. Niestety, argumenty miasta i zadeklarowane wsparcie finansowe pozostają bez odpowiedzi. Władze PKP PLK jak dotąd nie znalazły czasu na spotkanie. A dzień likwidacji przejazdu zbliża się wielkimi krokami.

Począwszy od przekazanych przez miasto w 2006 roku uwag do koncepcji akcentowaliśmy konieczność pozostawienia przejścia dla pieszych w miejsce likwidowanego przejazdu kategorii "A". Podziemne przejście pod torami w ciągu ulic Parkowa/Wyszyńskiego było zapisane w pierwotnym, opiniowanym przez nas i mieszkańców projekcie przebudowy linii kolejowej E 65 na odcinku przebiegającym przez Legionowo.  W umowie z wykonawcą przejście zniknęło i zostało „tajemniczo” zapisane  jako II etap inwestycjiprzypomina prezydent Roman Smogorzewski.

Po uzyskaniu informacji o wymazaniu przejścia z planów w 2008 roku rozpoczęła się wymiana korespondencji z PKP PLK.  Argumenty, że ciąg ten stanowi bardzo ważne połączenie komunikacyjne w kierunku cmentarza, kościoła, szkoły oraz siedziby starostwa nie zostały uznane i od marca 2007 r. przedstawiciele PKP PLK twierdzą, że przejście jest "nieuzasadnione z punktu widzenia efektywności ekonomicznej". PKP PLK zaproponowało jednak współrealizację budowy tunelu poprzez pomoc w przygotowaniu dokumentacji projektowej i udostępnienia terenu. Ponieważ wykonanie przejścia podziemnego jest zbyt kosztowne dla budżetu jednej gminy, w 2011 roku miasto zaproponowało pokrycie kosztów utworzenia w miejscu dzisiejszego przejazdu przejścia dla pieszych, sterowanego zaporami i sygnalizacją świetlną. Ta propozycja także nie została przyjęta przez PKP.

Chcemy wybudować bezkolizyjne przejście dla pieszych  przy partycypacji finansowej PKP, Starostwa i miasta. Ponieważ budowa przejścia podziemnego to co najmniej 1,5 roku, proponowaliśmy w tym czasie pozostawienie naziemnego przejścia dla pieszych oraz pokrycie kosztów jego funkcjonowania – mówi zastępca prezydenta Lucjan Chrzanowski. Badamy także możliwość wybudowania w tym miejscu kładki dla pieszych. Wcześniej mieliśmy informację, że PKP nie wyraża zgody na budowanie kładek nad trasami "szybkich" pociągów. Jednak w tym przypadku nadal prowadzimy rozmowy z kolejarzami na temat takiego rozwiązania, które  jest szybsze i tańsze – dodaje urzędnik odpowiedzialny za miejskie inwestycje.

Przyszłość ruchu pieszego w tym rejonie jest niepewna. Mieszkańcy będą mieli dwa przejścia piesze w rejonie Przystanku i III Parceli – przy stacji PKP Legionowo Przystanek (podziemne) i na Kozłówce. Kolejna prośba o spotkanie w sprawie utrzymania przejścia w ulicach Parkowa/Wyszyńskiego została wysłana do PKP PLK w tym tygodniu.