Cykl wywiadów z laureatami konkursu „Innowacyjny Nauczyciel” cz. XIII
Z okazji przypadającej w ty roku jubileuszowej X edycji konkursu „Innowacyjny Nauczyciel” i „Lider Twórczego Zarządzania” prezentujemy cykl wywiadów z laureatami którzy otrzymali ten zaszczytny tytuł w ciągu ostatnich lat. Tytuł "Innowacyjny Nauczyciel" to prestiżowe wyróżnienie Prezydenta Miasta Legionowo, które jest przyznawane w ramach konkursu przez kapitułę składającą się z ekspertów w dziedzinie edukacji z m.in. Ministerstwa Edukacji Narodowej, Kuratorium Oświaty, Uniwersytetu Warszawskiego oraz prasy oświatowej.
O przyznanie tytułu "Innowacyjny Nauczyciel" ubiegać się mogą nauczyciele, którzy:
- wdrażają autorskie programy i projekty edukacyjne,
- organizują sprawny i efektywny proces nauczania -uczenia się, stosując nowatorskie metody pracy,
- inicjują jakościowe zmiany w pracy szkoły,
- są liderami w wybranym aspekcie pracy placówki,
- zapewniają uczniom sukces edukacyjny odpowiedni do ich potrzeb i możliwości,
- badają własne nauczanie i umiejętności potrzebne do niego(poddają ocenie innych nauczycieli )
- doskonalą swój warsztat pracy oraz dzielą się doświadczeniem z innymi nauczycielami
Wszystkie poprzednie edycje konkursu przebiegły pod patronatem czasopisma "Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej". Konkurs otrzymał w poszczególnych edycjach również patronaty honorowe Ministerstwa Edukacji Narodowej, Mazowieckiego Kuratora Oświaty a także Marszałka Województwa Mazowieckiego i Wojewody Mazowieckiego.
W kolejnym wywiadzie przedstawiamy Panią Annę Bogacką z II Liceum Ogólnokształcącego – nauczycielkę geografii – Innowacyjnego Nauczyciela 2013 r.
Pytanie: Jak to się stało, że została Pani nauczycielem?
Anna Bogacka: Moja mama jest nauczycielką edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, więc od dziecka byłam wychowywana w ogromnym szacunku do edukacji i jej roli w życiu człowieka. Można powiedzieć, że podtrzymałam tradycje rodzinne, ponieważ nauczycielkami były również moje ciocie.
Pyt.: Jaka jest rola nauczyciela we współczesnej szkole/przedszkolu?
AB: Uważam, że kluczowa. To nauczyciel bardzo często sprawia, że lubimy jakiś przedmiot. Podstawa programowa nie realizuje się sama, realizuje ją człowiek i bardzo ważne jest to w jaki sposób to robi.
Pyt.: Co to znaczy być dobrym nauczycielem?
AB: Dobry nauczyciel musi być ekspertem w swoim przedmiocie, ale jednocześnie powinien zadbać o to, żeby przekazywanie wiedzy odbywało się w oparciu o relację z uczniem. Taką relację zawsze trzeba wypracować, ona nigdy nie powstanie sama z siebie.
Pyt.: Pani sposób na zwiększenie zaangażowania uczniów/dzieci podczas zajęć?
AB: Zawsze zwracam uwagę na to od jakich słów zacząć lekcję, jak zainteresować tematem. Później bardzo często prowadzę z uczniami dialog, pytam o ich obserwacje, odczucia. Staram się, by nie obawiali się wypowiadać swojego zdania i chętnie się nim dzielili.
Pyt.: Co chciałaby Pani przekazać nauczycielowi rozpoczynającemu pracę w szkole/przedszkolu?
AB: Pierwsze lata pracy w szkole są kluczowe. Jeśli ktoś lubi kontakt z dziećmi, a przekazywanie wiedzy i nawiązywanie relacji daje mu satysfakcję, to jest to praca w której będzie się realizował.
Pyt.: Jakie miejsce chciałaby Pani zwiedzić i dlaczego?
AB: Każde, w którym jeszcze nie byłam. Jestem geografem i w każdym miejscu jestem w stanie odnaleźć coś interesującego.
Pyt.: Pani ulubiona książka z dzieciństwa?
AB: „Tajemnica zielonej pieczęci” Hanny Ożogowskiej. Od zawsze pasjonowały mnie zagadki, dzisiaj bardzo chętnie czytam kryminały.
Pyt.: Gdyby trafiła Pani na bezludną wyspę to…
AB: …moja dusza geografa byłaby wniebowzięta. Obserwacje i odkrywanie tego, czego być może nie widział nikt przede mną, byłoby ogromnym wyzwaniem.