zamknij

Google automatic translation. The Legionowo City does not accept any responsibility for the accuracy of data and information originating from the translation. In particular, the Legionowo City does not guarantee that the translation is complete, up-to-date or fit for specific purposes. The translation cannot be compared with a human translation, but may help in assessing the relevance of articles.

A A A
Logo BIP
Biurko, krzesło, na ścianie tablica

Cykl wywiadów z laureatami konkursu „Innowacyjny Nauczyciel”

Data dodania: 19 lutego 2024

Z okazji przypadającej w tym roku jubileuszowej X edycji konkursu „Innowacyjny Nauczyciel” i „Lider Twórczego Zarządzania” prezentujemy cykl wywiadów z laureatami którzy otrzymali ten zaszczytny tytuł w ciągu ostatnich lat. Tytuł "Innowacyjny Nauczyciel" to prestiżowe wyróżnienie Prezydenta Miasta Legionowo, które jest przyznawane w ramach konkursu przez kapitułę składającą się z ekspertów w dziedzinie edukacji z m.in. Ministerstwa Edukacji Narodowej, Kuratorium Oświaty, Uniwersytetu Warszawskiego oraz prasy oświatowej.

Cofnij

O przyznanie tytułu "Innowacyjny Nauczyciel" ubiegać się mogą nauczyciele, którzy:

  • wdrażają autorskie programy i projekty edukacyjne,
  • organizują sprawny i efektywny proces nauczania -uczenia się, stosując nowatorskie metody pracy,
  • inicjują jakościowe zmiany w pracy szkoły,
  • są liderami w wybranym aspekcie pracy placówki,
  • zapewniają uczniom sukces edukacyjny odpowiedni do ich potrzeb i możliwości,
  • badają własne nauczanie i umiejętności potrzebne do niego(poddają ocenie innych nauczycieli )
  • doskonalą swój warsztat pracy oraz dzielą się doświadczeniem z innymi nauczycielami

Wszystkie poprzednie edycje konkursu przebiegły pod patronatem czasopisma "Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej". Konkurs otrzymał w poszczególnych edycjach również patronaty honorowe Ministerstwa Edukacji Narodowej, Mazowieckiego Kuratora Oświaty a także Marszałka Województwa Mazowieckiego i Wojewody Mazowieckiego.

W pierwszym wywiadzie przedstawiamy Panią Monikę Annę Czarnecką z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego im. Legionów Polskich 1914-1918 – nauczycielkę edukacji wczesnoszkolnej oraz języka polskiego – Innowacyjnego Nauczyciela 2019 r.


Pytanie: Jak to się stało, że została Pani nauczycielem?
Nauczycielka - Monika Czarnecka: Nie będę oryginalna, gdy powiem, że nauczycielem chciałam być od zawsze. Już w dzieciństwie bawiłam się w szkołę, mój młodszy brat był moim pierwszym uczniem, chociaż z perspektywy czasu wiem, iż metody nauczania, jakie wtedy stosowałam, w dzisiejszej szkole, by się nie sprawdziły.

Pyt.: Jaka jest rola nauczyciela we współczesnej szkole/przedszkolu?
NMC: We współczesnej szkole nauczyciel powinien być przewodnikiem i doradcą swoich uczniów. Działania nauczyciela powinny być skierowane, zarówno na całą klasę, rozumianą jako zespół, ale też na indywidualne potrzeby uczniów. Wymaga to od nas umiejętności stosowania różnych sposobów działania. Musimy prezentować określone postawy, rozpoznawać, analizować i diagnozować różnego rodzaju sytuacje wychowawcze. Szczególnie ważne jest to właśnie w edukacji wczesnoszkolnej.

Pyt.: Co to znaczy być dobrym nauczycielem?
NMC: Dobry nauczyciel pracuje z zaangażowaniem i lubi swoją pracę. Potrafi w każdym dziecku dostrzec jego potencjał i mocne strony. Taki nauczyciel powinien budować pozytywne relacje ze swoimi uczniami, okazywać im zrozumienie i szacunek. Praca z dziećmi, szczególnie tymi młodszymi, wymaga oczywiście także cierpliwości i spokoju.

Pyt.: Pani sposób na zwiększenie zaangażowania uczniów/dzieci podczas zajęć?
NMC: Bardzo ważne jest stworzenie przyjaznej atmosfery w klasie. Co roku w swoich klasach wprowadzam różne innowacje, czy projekty edukacyjne, w celu uatrakcyjnienia zajęć. Dzieci w edukacji wczesnoszkolnej uczą się poprzez zabawę, dlatego często wykorzystuję różnego rodzaju gry edukacyjne. W mojej pracy nieoceniona jest także nowoczesna technologia, która oferuje szerokie możliwości, poprzez różnego rodzaju aplikacje, interaktywne prezentacje, czy wirtualne wycieczki. Korzystam z tych narzędzi, by nie tylko zwiększyć zaangażowanie uczniów, ale też pomóc im w przyswojeniu materiału. Kolejnym sposobem na zwiększenie zaangażowania dzieci, jest konstruktywne wykorzystanie współpracy. Prace grupowe, czy nawet zwykłe zadania w parze, mogą znacząco wpłynąć na ich motywację. Współpraca uczy nie tylko konkretnej wiedzy, ale przede wszystkim takich umiejętności, jak komunikacja, czy rozwiązywanie problemów. Zawsze też zachęcam uczniów do wyrażania swoich opinii i pomysłów. Daję im szansę na aktywny udział w dyskusji – przy omawianiu lektur jest to fantastyczna metoda. Nie zapominam także o naturalnej potrzebie ruchu u dzieci.

Pyt.: Co chciałaby Pani przekazać nauczycielowi rozpoczynającemu pracę w szkole/przedszkolu?
NMC: „Zawsze traktuj swoich uczniów tak, jakbyś chciał/a, aby twoje dzieci były traktowane” - to ważne zdanie usłyszałam jeszcze na studiach od mojego wykładowcy psychologii. Stało się ono moim mottem w pracy nauczyciela. Zawiera w sobie piękne przypomnienie o empatii i szacunku wobec uczniów. Myślę, że każdy nauczyciel powinien postępować zgodnie z tą maksymą.

Pyt.: Jakie miejsce chciałaby Pani zwiedzić i dlaczego?
NMC: Chciałabym zwiedzić wszystkie miejsca, gdzie są góry. Turystyka górska to mój sposób na odpoczynek, na rozładowanie napięcia, na regenerację i zebranie nowych sił na kolejne, stawiane przede mną, wyzwania.

Pyt.: Pani ulubiona książka z dzieciństwa?
NMC: Podejrzewam, że znowu nie będę oryginalna, gdy powiem, iż moją ulubioną książką z dzieciństwa są „Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren. Mam tą ogromną przyjemność, wracać do niej, co trzy lata.

Pyt.: Gdyby trafiła Pani na bezludną wyspę to….
NMC: Gdybym trafiła na bezludną wyspę, to szybko bym z niej uciekła.

Kobieta siedząca na skale