zamknij

Google automatic translation. The Legionowo City does not accept any responsibility for the accuracy of data and information originating from the translation. In particular, the Legionowo City does not guarantee that the translation is complete, up-to-date or fit for specific purposes. The translation cannot be compared with a human translation, but may help in assessing the relevance of articles.

A A A
Logo BIP
Renata Stępień

Cykl wywiadów z laureatami konkursu „Innowacyjny Nauczyciel” cz. IX

Data dodania: 19 marca 2024

Z okazji przypadającej w tym roku jubileuszowej X edycji konkursu „Innowacyjny Nauczyciel” i „Lider Twórczego Zarządzania” prezentujemy cykl wywiadów z laureatami którzy otrzymali ten zaszczytny tytuł w ciągu ostatnich lat. Tytuł "Innowacyjny Nauczyciel" to prestiżowe wyróżnienie Prezydenta Miasta Legionowo, które jest przyznawane w ramach konkursu przez kapitułę składającą się z ekspertów w dziedzinie edukacji z m.in. Ministerstwa Edukacji Narodowej, Kuratorium Oświaty, Uniwersytetu Warszawskiego oraz prasy oświatowej.

Cofnij

O przyznanie tytułu "Innowacyjny Nauczyciel" ubiegać się mogą nauczyciele, którzy:

  • wdrażają autorskie programy i projekty edukacyjne,
  • organizują sprawny i efektywny proces nauczania -uczenia się, stosując nowatorskie metody pracy,
  • inicjują jakościowe zmiany w pracy szkoły,
  • są liderami w wybranym aspekcie pracy placówki,
  • zapewniają uczniom sukces edukacyjny odpowiedni do ich potrzeb i możliwości,
  • badają własne nauczanie i umiejętności potrzebne do niego (poddają ocenie innych nauczycieli )
  • doskonalą swój warsztat pracy oraz dzielą się doświadczeniem z innymi nauczycielami

Wszystkie poprzednie edycje konkursu przebiegły pod patronatem czasopisma "Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej". Konkurs otrzymał w poszczególnych edycjach również patronaty honorowe Ministerstwa Edukacji Narodowej, Mazowieckiego Kuratora Oświaty a także Marszałka Województwa Mazowieckiego i Wojewody Mazowieckiego.

W kolejnym wywiadzie przedstawiamy Panią Renatę Stępień z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 3 w Legionowie – nauczycielkę wychowania przedszkolnego i logopedę – Innowacyjnego Nauczyciela 2013 r.


Pytanie: Jak to się stało, że została Pani nauczycielem?
Renata Stępień: Jako młody człowiek miałam ogromne szczęście spotkać na swojej drodze szkolnej, wspaniałych nauczycieli, angażujących uczniów w mnóstwo działań społecznych, integracyjnych. Zarażali nas uczniów swoimi pasjami, organizowaniem różnorodnych kół zainteresowań, gdzie mieliśmy okazję rozwijać swoje predyspozycje językowe, teatralne, matematyczne, przyrodnicze, artystyczne, czy sportowe, w nieco innej formule niż lekcja szkolna. Mogliśmy więc redagować gazetkę szkolną „Chochlikowe wieści”, urządzać wystawy malarskie w Miejskim Ośrodku Kultury, wystawiać samodzielnie wyreżyserowane spektakle, wędrować w rajdach pieszych. To ci wspaniali nauczyciele, oddani swojej pracy sprawili, że wybrałam ten zawód.

Pyt.: Jaka jest rola nauczyciela we współczesnej szkole/przedszkolu?
RS: Świat, w którym żyjemy wygląda zupełnie inaczej. Dzieci współcześnie funkcjonują w zupełnie innym środowisku. Nauczyciel współcześnie musi być bacznym obserwatorem swoich wychowanków, ciągle dostosowywać metody, formy nauczania do potrzeb dziecka, grupy. Dziś te potrzeby to przede wszystkim stymulacja sensoryczna, wielozmysłowa, doświadczanie zapachów, faktur, smaków, dźwięków, ruchu, interakcji społecznych, prowadzenie dialogu. Tego wszystkiego co odbiera młodemu pokoleniu tablet, komputer, telefon.

Pyt.: Co to znaczy być dobrym nauczycielem?
Renata Stępień: Dobry nauczyciel to taki, który z entuzjazmem małego dziecka, trochę teatralną grą słów, głosu, ciała wzbudza w podopiecznych ciekawość, chęć zdobywania nowych umiejętności, skupia uwagę. Jest partnerem w działaniu, uczestniczy w proponowanych aktywnościach, zabawach. Potrafi pokierować zabawą, aby wniosła nowe doświadczenia, a jednocześnie sprawiała wiele radości.

Pyt.: Pani sposób na zwiększenie zaangażowania uczniów/dzieci podczas zajęć?
RS: W pracy nauczyciela przedszkola świetnie sprawdza się motyw magii, tajemniczości, a więc rekwizyt, przedmiot, który stanowi wprowadzenie do zajęć, wzbudzi ciekawość. Dodatkowo ukryty w woreczku, pudełku, owiany krótką opowieścią, zagadką, wzmocni uwagę odbiorcy na tym, co za chwilę będzie się działo. Kolejnym motywatorem zwiększającym zaangażowanie dzieci jest systematyczna pochwała ustna, brawa, piąteczka, za każdy najdrobniejszy przejaw pożądanych zachowań: piękne siedzenie, uważne słuchanie, patrzenie itp.

Pyt.: Co chciałaby Pani przekazać nauczycielowi rozpoczynającemu pracę w szkole/przedszkolu?
RS: Praca nauczyciela w dzisiejszej rzeczywistości jest niezwykle wymagająca. Nauczyciela powinna cechować samodyscyplina, konsekwencja w swoich działaniach, jednocześnie elastyczność, umiejętność przewidywania kolejnych kroków.

Pyt.: Jakie miejsce chciałaby Pani zwiedzić i dlaczego?
RS: Islandia, ze względu na otwarte przestrzenie i rozległe obszary nietkniętej dziczy.

Pyt.:  Pani ulubiona książka z dzieciństwa?
RS: Bracia Lwie Serce "Astrid Lindgren" oraz "Ania z Zielonego Wzgórza" Lucy Maud Montgomery.