zamknij

Google automatic translation. The Legionowo City does not accept any responsibility for the accuracy of data and information originating from the translation. In particular, the Legionowo City does not guarantee that the translation is complete, up-to-date or fit for specific purposes. The translation cannot be compared with a human translation, but may help in assessing the relevance of articles.

A A A
Logo BIP
Na zdjęciu sala lekcyjna

Cykl wywiadów z laureatami konkursu „Innowacyjny Nauczyciel” cz. XI

Data dodania: 4 kwietnia 2024

Z okazji przypadającej w ty roku jubileuszowej X edycji konkursu „Innowacyjny Nauczyciel” i „Lider Twórczego Zarządzania” prezentujemy cykl wywiadów z laureatami którzy otrzymali ten zaszczytny tytuł w ciągu ostatnich lat. Tytuł "Innowacyjny Nauczyciel" to prestiżowe wyróżnienie Prezydenta Miasta Legionowo, które jest przyznawane w ramach konkursu przez kapitułę składającą się z ekspertów w dziedzinie edukacji z m.in. Ministerstwa Edukacji Narodowej, Kuratorium Oświaty, Uniwersytetu Warszawskiego oraz prasy oświatowej.

Cofnij

O przyznanie tytułu "Innowacyjny Nauczyciel" ubiegać się mogą nauczyciele, którzy:

  • wdrażają autorskie programy i projekty edukacyjne,
  • organizują sprawny i efektywny proces nauczania -uczenia się, stosując nowatorskie metody pracy,
  • inicjują jakościowe zmiany w pracy szkoły,
  • są liderami w wybranym aspekcie pracy placówki,
  • zapewniają uczniom sukces edukacyjny odpowiedni do ich potrzeb i możliwości,
  • badają własne nauczanie i umiejętności potrzebne do niego(poddają ocenie innych nauczycieli )
  • doskonalą swój warsztat pracy oraz dzielą się doświadczeniem z innymi nauczycielami

Wszystkie poprzednie edycje konkursu przebiegły pod patronatem czasopisma "Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej". Konkurs otrzymał w poszczególnych edycjach również patronaty honorowe Ministerstwa Edukacji Narodowej, Mazowieckiego Kuratora Oświaty a także Marszałka Województwa Mazowieckiego i Wojewody Mazowieckiego.

W kolejnym wywiadzie przedstawiamy Panią Agnieszkę Czarkowską ze Szkoły Podstawowej nr 8 – nauczycielkę informatyki – Innowacyjnego Nauczyciela 2015 r.


Pytanie: Jak to się stało, że została Pani nauczycielem?
Agnieszka Czarkowska: Jako licealistka pasjonowałam się matematyką. Po maturze wybrałam studia na kierunku matematyka o specjalności pedagogicznej i w ten sposób połączyłam miłość do mojego przedmiotu i do nauczania.

Pyt.: Jaka jest rola nauczyciela we współczesnej szkole?
AC: Współczesny nauczyciel musi być nie tylko rzemieślnikiem, dobrym specjalistą w dziedzinie, w której się specjalizuje, co zapewnia mu szacunek uczniów, ale też charyzmatycznym wychowawcą, umiejącym pomóc wychowankom w odnalezieniu własnej drogi, jakiejś pasji, stanowiącej najlepszą profilaktykę przed zagrożeniami płynącymi ze świata. To na pewno ktoś, kto dostrzega piękno otaczającej rzeczywistości i uczy tego swoich podopiecznych, ale jednocześnie pokazuje sposoby rozpoznawania i unikania zagrożeń.

Pyt.: Co to znaczy być dobrym nauczycielem?
AC:
Odpowiedź na poprzednie pytanie pokazuje cechy dobrego nauczyciela. To przede wszystkim człowiek, który ma pasję, potrafi zainteresować uczniów swoją dziedziną wiedzy, lubi pracować z dziećmi i młodzieżą, próbuje znaleźć sposób na dobry kontakt z młodymi ludźmi, ale nie chce być ich kolegą, tylko przewodnikiem. Solidaryzuję się ze stwierdzeniem: „Najlepsi nauczyciele to tacy, którzy powiedzą ci, gdzie patrzeć, ale nie powiedzą ci, co widzieć”.

Pyt.: Pani sposób na zwiększenie zaangażowania uczniów podczas zajęć?
AC:
Uczę informatyki. Lekcje tego przedmiotu polegają głównie na działaniu, staram się przygotowywać ciekawe zadania i projekty. Uczniowie chętnie podejmują wyzwania, a ja towarzyszę ich działaniom, wskazuję drogę. Zapoznaję z nowymi aplikacjami pojawiającymi się w sieci. Pokazuję, że Internet to nie tylko gry i media społecznościowe, ale wielkie kompendium łatwo dostępnej wiedzy i bank możliwości ułatwiający życie codzienne i skracający czas przygotowywania różnych materiałów.

Pyt.: Co chciałaby Pani przekazać nauczycielowi rozpoczynającemu pracę w szkole?
AC:
Początki zawsze są trudne. Trzeba jasno określić, do czego się dąży i jaką drogą chce to osiągnąć. Trzeba dobrze poznać – nieładnie to nazwę – profil współczesnego ucznia, bo to człowiek wychowany w nowych czasach, w kulturze obrazkowej, o innych niż poprzednicy możliwościach i aspiracjach. Nauczyciel rozpoczynający pracę w zawodzie doskonale mnie zrozumie, bo sam niedawno był uczniem i obserwował świat z pozycji ucznia.

Pyt.: Jakie miejsce chciałaby Pani zwiedzić i dlaczego?
AC:
Nie mam wybranego miejsca do zwiedzenia, lubię odkrywać ciekawe, mało odwiedzane regiony Polski. Szczególnie takie, gdzie można podziwiać piękno przyrody. Kocham Podlasie z malowniczymi wioskami, rozległymi polami i łąkami, lasami nietkniętymi ludzką ręką. To region o bardzo bogatej historii i kulturze.

Pyt.: Pani ulubiona książka z dzieciństwa?
AC:
W dzieciństwie niemal na pamięć znałam jedną z ksiąg „Przygód Koziołka Matołka”, potem po kilka razy czytałam serię książek Alfreda Szklarskiego o przygodach Tomka Wilmowskiego, książki Edmunda Niziurskiego, Zbigniewa Nienackiego i cudowną Jeżycjadę Małgorzaty Musierowicz.

Pyt.: Gdyby trafiła Pani na bezludną wyspę to…
AC:
Pewnie po jednym dniu samotności zatęskniłabym za ludźmi ;)