Cykl wywiadów z laureatami konkursu „Innowacyjny Nauczyciel” cz. XI
Z okazji przypadającej w ty roku jubileuszowej X edycji konkursu „Innowacyjny Nauczyciel” i „Lider Twórczego Zarządzania” prezentujemy cykl wywiadów z laureatami którzy otrzymali ten zaszczytny tytuł w ciągu ostatnich lat. Tytuł "Innowacyjny Nauczyciel" to prestiżowe wyróżnienie Prezydenta Miasta Legionowo, które jest przyznawane w ramach konkursu przez kapitułę składającą się z ekspertów w dziedzinie edukacji z m.in. Ministerstwa Edukacji Narodowej, Kuratorium Oświaty, Uniwersytetu Warszawskiego oraz prasy oświatowej.
O przyznanie tytułu "Innowacyjny Nauczyciel" ubiegać się mogą nauczyciele, którzy:
- wdrażają autorskie programy i projekty edukacyjne,
- organizują sprawny i efektywny proces nauczania -uczenia się, stosując nowatorskie metody pracy,
- inicjują jakościowe zmiany w pracy szkoły,
- są liderami w wybranym aspekcie pracy placówki,
- zapewniają uczniom sukces edukacyjny odpowiedni do ich potrzeb i możliwości,
- badają własne nauczanie i umiejętności potrzebne do niego(poddają ocenie innych nauczycieli )
- doskonalą swój warsztat pracy oraz dzielą się doświadczeniem z innymi nauczycielami
Wszystkie poprzednie edycje konkursu przebiegły pod patronatem czasopisma "Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej". Konkurs otrzymał w poszczególnych edycjach również patronaty honorowe Ministerstwa Edukacji Narodowej, Mazowieckiego Kuratora Oświaty a także Marszałka Województwa Mazowieckiego i Wojewody Mazowieckiego.
W kolejnym wywiadzie przedstawiamy Panią Agnieszkę Czarkowską ze Szkoły Podstawowej nr 8 – nauczycielkę informatyki – Innowacyjnego Nauczyciela 2015 r.
Pytanie: Jak to się stało, że została Pani nauczycielem?
Agnieszka Czarkowska: Jako licealistka pasjonowałam się matematyką. Po maturze wybrałam studia na kierunku matematyka o specjalności pedagogicznej i w ten sposób połączyłam miłość do mojego przedmiotu i do nauczania.
Pyt.: Jaka jest rola nauczyciela we współczesnej szkole?
AC: Współczesny nauczyciel musi być nie tylko rzemieślnikiem, dobrym specjalistą w dziedzinie, w której się specjalizuje, co zapewnia mu szacunek uczniów, ale też charyzmatycznym wychowawcą, umiejącym pomóc wychowankom w odnalezieniu własnej drogi, jakiejś pasji, stanowiącej najlepszą profilaktykę przed zagrożeniami płynącymi ze świata. To na pewno ktoś, kto dostrzega piękno otaczającej rzeczywistości i uczy tego swoich podopiecznych, ale jednocześnie pokazuje sposoby rozpoznawania i unikania zagrożeń.
Pyt.: Co to znaczy być dobrym nauczycielem?
AC: Odpowiedź na poprzednie pytanie pokazuje cechy dobrego nauczyciela. To przede wszystkim człowiek, który ma pasję, potrafi zainteresować uczniów swoją dziedziną wiedzy, lubi pracować z dziećmi i młodzieżą, próbuje znaleźć sposób na dobry kontakt z młodymi ludźmi, ale nie chce być ich kolegą, tylko przewodnikiem. Solidaryzuję się ze stwierdzeniem: „Najlepsi nauczyciele to tacy, którzy powiedzą ci, gdzie patrzeć, ale nie powiedzą ci, co widzieć”.
Pyt.: Pani sposób na zwiększenie zaangażowania uczniów podczas zajęć?
AC: Uczę informatyki. Lekcje tego przedmiotu polegają głównie na działaniu, staram się przygotowywać ciekawe zadania i projekty. Uczniowie chętnie podejmują wyzwania, a ja towarzyszę ich działaniom, wskazuję drogę. Zapoznaję z nowymi aplikacjami pojawiającymi się w sieci. Pokazuję, że Internet to nie tylko gry i media społecznościowe, ale wielkie kompendium łatwo dostępnej wiedzy i bank możliwości ułatwiający życie codzienne i skracający czas przygotowywania różnych materiałów.
Pyt.: Co chciałaby Pani przekazać nauczycielowi rozpoczynającemu pracę w szkole?
AC: Początki zawsze są trudne. Trzeba jasno określić, do czego się dąży i jaką drogą chce to osiągnąć. Trzeba dobrze poznać – nieładnie to nazwę – profil współczesnego ucznia, bo to człowiek wychowany w nowych czasach, w kulturze obrazkowej, o innych niż poprzednicy możliwościach i aspiracjach. Nauczyciel rozpoczynający pracę w zawodzie doskonale mnie zrozumie, bo sam niedawno był uczniem i obserwował świat z pozycji ucznia.
Pyt.: Jakie miejsce chciałaby Pani zwiedzić i dlaczego?
AC: Nie mam wybranego miejsca do zwiedzenia, lubię odkrywać ciekawe, mało odwiedzane regiony Polski. Szczególnie takie, gdzie można podziwiać piękno przyrody. Kocham Podlasie z malowniczymi wioskami, rozległymi polami i łąkami, lasami nietkniętymi ludzką ręką. To region o bardzo bogatej historii i kulturze.
Pyt.: Pani ulubiona książka z dzieciństwa?
AC: W dzieciństwie niemal na pamięć znałam jedną z ksiąg „Przygód Koziołka Matołka”, potem po kilka razy czytałam serię książek Alfreda Szklarskiego o przygodach Tomka Wilmowskiego, książki Edmunda Niziurskiego, Zbigniewa Nienackiego i cudowną Jeżycjadę Małgorzaty Musierowicz.
Pyt.: Gdyby trafiła Pani na bezludną wyspę to…
AC: Pewnie po jednym dniu samotności zatęskniłabym za ludźmi ;)