zamknij

Google automatic translation. The Legionowo City does not accept any responsibility for the accuracy of data and information originating from the translation. In particular, the Legionowo City does not guarantee that the translation is complete, up-to-date or fit for specific purposes. The translation cannot be compared with a human translation, but may help in assessing the relevance of articles.

A A A
Logo BIP
Uczniowie podczas zajęć w klasie

Cykl wywiadów z laureatami konkursu „Innowacyjny Nauczyciel” cz. IV

Data dodania: 6 marca 2024

Z okazji przypadającej w tym roku jubileuszowej X edycji konkursu „Innowacyjny Nauczyciel” i „Lider Twórczego Zarządzania” prezentujemy cykl wywiadów z laureatami którzy otrzymali ten zaszczytny tytuł w ciągu ostatnich lat. Tytuł "Innowacyjny Nauczyciel" to prestiżowe wyróżnienie Prezydenta Miasta Legionowo, które jest przyznawane w ramach konkursu przez kapitułę składającą się z ekspertów w dziedzinie edukacji z m.in. Ministerstwa Edukacji Narodowej, Kuratorium Oświaty, Uniwersytetu Warszawskiego oraz prasy oświatowej.

Cofnij

O przyznanie tytułu "Innowacyjny Nauczyciel" ubiegać się mogą nauczyciele, którzy:

  • wdrażają autorskie programy i projekty edukacyjne,
  • organizują sprawny i efektywny proces nauczania - uczenia się, stosując nowatorskie metody pracy,
  • inicjują jakościowe zmiany w pracy szkoły,
  • są liderami w wybranym aspekcie pracy placówki,
  • zapewniają uczniom sukces edukacyjny odpowiedni do ich potrzeb i możliwości,
  • badają własne nauczanie i umiejętności potrzebne do niego (poddają ocenie innych nauczycieli)
  • doskonalą swój warsztat pracy oraz dzielą się doświadczeniem z innymi nauczycielami

Wszystkie poprzednie edycje konkursu przebiegły pod patronatem czasopisma "Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej". Konkurs otrzymał w poszczególnych edycjach również patronaty honorowe Ministerstwa Edukacji Narodowej, Mazowieckiego Kuratora Oświaty a także Marszałka Województwa Mazowieckiego i Wojewody Mazowieckiego.

W kolejnym wywiadzie przedstawiamy Panią Dominikę Pietraszewską ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Legionowie – nauczycielkę języka polskiego – Innowacyjnego Nauczyciela 2015 r.


Pytanie: Jak to się stało, że została Pani nauczycielem?
Dominika Pietraszewska:
Może odpowiedź będzie tendencyjna, ale od kiedy pamiętam, chciałam uczyć. Dostawałam także informacje z zewnątrz już od najmłodszych lat,  że powinnam uczyć, np. od moich kolegów ze szkoły podstawowej, którym pomagałam w nauce. Pamiętam taką historię, gdy poprawiałam z kolegą jego wypracowanie i bez problemu odczytywałam to, co napisał. Zaczął się śmiać, mówiąc, że nawet on nie wie, co napisał i że pewnie zostanę nauczycielką polskiego, jeśli potrafię odczytać jego pismo.

Pyt.: Jaka jest rola nauczyciela we współczesnej szkole/przedszkolu?
DP: Towarzyszenie drugiemu człowiekowi w jego życiu i rozwoju to zawsze odpowiedzialność i wyzwanie. Trudno określić, co konkretnie jest rolą każdego pedagoga, każdy może pełnić inną, nawzajem możemy się uzupełniać w procesie kształcenia i pomocy w wychowaniu młodych. Myślę, że najważniejsze to po prostu bycie człowiekiem, zauważenie drugiego i pomoc w poszukiwaniu dróg życiowych.

Pyt.: Co to znaczy być dobrym nauczycielem?
DP: Odpowiadając na to pytanie, wrócę do przeszłości, moich wspomnień ze szkoły. Dobry nauczyciel, to taki, który został w moim sercu i pamięci, to po prostu dobry człowiek.

Pyt.: Pani sposób na zwiększenie zaangażowania uczniów/dzieci podczas zajęć?
DP: Czasem wystarczy poruszenie tematu, który ich interesuje, odniesienie do życia, ich problemów. Jednak nie zawsze się to sprawdza. Młodzież z wiekiem jest mniej aktywna, bardziej skryta. Ale uczniowie na każdym poziomie lubią elementy rywalizacji, gier zespołowych, dlatego też korzystam z metod grywalizacji na lekcjach języka polskiego, zwłaszcza podczas podsumowania materiału. Te metody sprawdzają się i aktywizują uczniów.

Pyt.: Co chciałaby Pani przekazać nauczycielowi rozpoczynającemu pracę w szkole/przedszkolu?
DP: Nie należy się zniechęcać i starać się. Zawsze znajdzie się w klasie kilka osób, które będą chciały rozwijać się z twojej dziedziny.  Należy pamiętać, że w szkole pracuje się z ludźmi, więc nigdy nie będzie się nudzić, czas się nie będzie dłużył. Ale jak to w pracy z drugim człowiekiem-jest dużo emocji i trzeba zdawać sobie z tego sprawę i się tym nie zrażać. Będą chwile trudne, chwile zniechęcenia. Jednak dużo jest radości, humoru-codziennie zdarza się jakaś sytuacja, która nadawałaby się do książki "Humor z zeszytów szkolnych".

Pyt.: Jakie miejsce chciałaby Pani zwiedzić i dlaczego?
DP: Interesują mnie ludzie, którzy w piękny sposób przeżyli życie. Bardzo lubię czytać książki o takich postaciach, którzy w trudnej sytuacji zachowali się godnie, zachowali twarz i pokazali sens trudu, cierpienia. Podróże śladami takich osób najbardziej by mnie interesowały.

Pyt.: Pani ulubiona książka z dzieciństwa?
DP: Zaczytywałam się w książkach Małgorzaty Musierowicz. Klimat jej utworów, postawy bohaterów, ciepło domu rodzinnego, który był odczuwalny podczas czytania, to czas, do którego uwielbiam wracać nawet w dorosłym życiu.

Pyt.: Gdyby trafiła Pani na bezludną wyspę to...
DP: ...starałabym się dobrze wykorzystać czas tam mi dany.