Cykl wywiadów z laureatami konkursu „Innowacyjny Nauczyciel” cz. IV
Z okazji przypadającej w tym roku jubileuszowej X edycji konkursu „Innowacyjny Nauczyciel” i „Lider Twórczego Zarządzania” prezentujemy cykl wywiadów z laureatami którzy otrzymali ten zaszczytny tytuł w ciągu ostatnich lat. Tytuł "Innowacyjny Nauczyciel" to prestiżowe wyróżnienie Prezydenta Miasta Legionowo, które jest przyznawane w ramach konkursu przez kapitułę składającą się z ekspertów w dziedzinie edukacji z m.in. Ministerstwa Edukacji Narodowej, Kuratorium Oświaty, Uniwersytetu Warszawskiego oraz prasy oświatowej.
O przyznanie tytułu "Innowacyjny Nauczyciel" ubiegać się mogą nauczyciele, którzy:
- wdrażają autorskie programy i projekty edukacyjne,
- organizują sprawny i efektywny proces nauczania - uczenia się, stosując nowatorskie metody pracy,
- inicjują jakościowe zmiany w pracy szkoły,
- są liderami w wybranym aspekcie pracy placówki,
- zapewniają uczniom sukces edukacyjny odpowiedni do ich potrzeb i możliwości,
- badają własne nauczanie i umiejętności potrzebne do niego (poddają ocenie innych nauczycieli)
- doskonalą swój warsztat pracy oraz dzielą się doświadczeniem z innymi nauczycielami
Wszystkie poprzednie edycje konkursu przebiegły pod patronatem czasopisma "Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej". Konkurs otrzymał w poszczególnych edycjach również patronaty honorowe Ministerstwa Edukacji Narodowej, Mazowieckiego Kuratora Oświaty a także Marszałka Województwa Mazowieckiego i Wojewody Mazowieckiego.
W kolejnym wywiadzie przedstawiamy Panią Dominikę Pietraszewską ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Legionowie – nauczycielkę języka polskiego – Innowacyjnego Nauczyciela 2015 r.
Pytanie: Jak to się stało, że została Pani nauczycielem?
Dominika Pietraszewska: Może odpowiedź będzie tendencyjna, ale od kiedy pamiętam, chciałam uczyć. Dostawałam także informacje z zewnątrz już od najmłodszych lat, że powinnam uczyć, np. od moich kolegów ze szkoły podstawowej, którym pomagałam w nauce. Pamiętam taką historię, gdy poprawiałam z kolegą jego wypracowanie i bez problemu odczytywałam to, co napisał. Zaczął się śmiać, mówiąc, że nawet on nie wie, co napisał i że pewnie zostanę nauczycielką polskiego, jeśli potrafię odczytać jego pismo.
Pyt.: Jaka jest rola nauczyciela we współczesnej szkole/przedszkolu?
DP: Towarzyszenie drugiemu człowiekowi w jego życiu i rozwoju to zawsze odpowiedzialność i wyzwanie. Trudno określić, co konkretnie jest rolą każdego pedagoga, każdy może pełnić inną, nawzajem możemy się uzupełniać w procesie kształcenia i pomocy w wychowaniu młodych. Myślę, że najważniejsze to po prostu bycie człowiekiem, zauważenie drugiego i pomoc w poszukiwaniu dróg życiowych.
Pyt.: Co to znaczy być dobrym nauczycielem?
DP: Odpowiadając na to pytanie, wrócę do przeszłości, moich wspomnień ze szkoły. Dobry nauczyciel, to taki, który został w moim sercu i pamięci, to po prostu dobry człowiek.
Pyt.: Pani sposób na zwiększenie zaangażowania uczniów/dzieci podczas zajęć?
DP: Czasem wystarczy poruszenie tematu, który ich interesuje, odniesienie do życia, ich problemów. Jednak nie zawsze się to sprawdza. Młodzież z wiekiem jest mniej aktywna, bardziej skryta. Ale uczniowie na każdym poziomie lubią elementy rywalizacji, gier zespołowych, dlatego też korzystam z metod grywalizacji na lekcjach języka polskiego, zwłaszcza podczas podsumowania materiału. Te metody sprawdzają się i aktywizują uczniów.
Pyt.: Co chciałaby Pani przekazać nauczycielowi rozpoczynającemu pracę w szkole/przedszkolu?
DP: Nie należy się zniechęcać i starać się. Zawsze znajdzie się w klasie kilka osób, które będą chciały rozwijać się z twojej dziedziny. Należy pamiętać, że w szkole pracuje się z ludźmi, więc nigdy nie będzie się nudzić, czas się nie będzie dłużył. Ale jak to w pracy z drugim człowiekiem-jest dużo emocji i trzeba zdawać sobie z tego sprawę i się tym nie zrażać. Będą chwile trudne, chwile zniechęcenia. Jednak dużo jest radości, humoru-codziennie zdarza się jakaś sytuacja, która nadawałaby się do książki "Humor z zeszytów szkolnych".
Pyt.: Jakie miejsce chciałaby Pani zwiedzić i dlaczego?
DP: Interesują mnie ludzie, którzy w piękny sposób przeżyli życie. Bardzo lubię czytać książki o takich postaciach, którzy w trudnej sytuacji zachowali się godnie, zachowali twarz i pokazali sens trudu, cierpienia. Podróże śladami takich osób najbardziej by mnie interesowały.
Pyt.: Pani ulubiona książka z dzieciństwa?
DP: Zaczytywałam się w książkach Małgorzaty Musierowicz. Klimat jej utworów, postawy bohaterów, ciepło domu rodzinnego, który był odczuwalny podczas czytania, to czas, do którego uwielbiam wracać nawet w dorosłym życiu.
Pyt.: Gdyby trafiła Pani na bezludną wyspę to...
DP: ...starałabym się dobrze wykorzystać czas tam mi dany.