Opis artystyczny:
Warka 1656 - Wojna polsko – szwedzka. Mural zdobi portret hetmana Stefana Czarnieckiego oraz cytat sforsowania rzeki Pilicy pod Warką na podstawie grafiki Juliusza Kossaka.
Jasna Góra - Wojna polsko – szwedzka. Jako scenę stanowiącą alegorię obrony Jasnej Góry autor przyjął portret przeora klasztoru - Klemensa Kordeckiego oraz słynną szwedzką armatę, którą wysadził sienkiewiczowski bohater Andrzej Kmicic, wkładając jej w lufę zapalony worek prochu. Scenę kończy autorski portret Madonny Częstochowskiej.
Opis historyczny:
Warka, 7 kwietnia 1656 r. – pierwsze polskie zwycięstwo w otwartej bitwie podczas tzw. potopu szwedzkiego. Wojska polskie pod wodzą Stefana Czarnieckiego starły się z wojskami szwedzkimi margrabiego Fryderyka Badeńskiego, który śpieszył z odsieczą królowi szwedzkiemu Karolowi Gustawowi. Polacy przeprawili się wpław przez rzekę Pilicę
i uderzyli na kolumnę wojsk szwedzkich rozciągniętą między Warką a Piasecznem. Decydujące uderzenie zadała polska husaria, której szarża w ciągu kilku minut rozbiła szwedzkich rajtarów. W wyniku bitwy zdobyto szwedzkie tabory (ok. 200 wozów z żywnością i łupami zdobytymi przez Szwedów w Polsce).
Jasna Góra, 18 listopada – 27 grudnia 1655 r. – pomimo uznania władzy króla szwedzkiego Karola Gustawa przez przeora jasnogórskiego ojca Augusta Kordeckiego Szwedzi podjęli próbę opanowania klasztoru. Po odmowie wpuszczenia wojsk szwedzkich rozpoczęło się oblężenie. Na szwedzkie szturmy i ostrzał artyleryjski Polacy odpowiadali wypadami z twierdzy oraz atakami krążących za murami oddziałów partyzanckich. Na wieść o ataku na jasnogórskie sanktuarium od króla szwedzkiego zaczęli odstępować jego katoliccy stronnicy, a szlachta zawiązała konfederację tyszowiecką w celu przywrócenia na tron króla Jana Kazimierza. Oblężenie Jasnej Góry uznaje się za punkt zwrotny w wojnie polsko-szwedzkiej, po którym Polacy przeszli do kontrataku.