Serdecznie zapraszam na koncert z cyklu „Pałacowe spotkania z muzyką”
poprzedzający otwarcie nowej wystawy w Galerii Sztuki Współczesnej „Oranżeria”.
Data dodania: 1 lipca 2010
Program
„Wolfgang Amadeusz Mozart przez całe swoje życie tworzył zaskakujące i inspirujące dzieła muzyczne. Jest bez wątpienia najbardziej niezwykłym geniuszem wszechczasów.”
Zaczął komponować w wieku 5. lat. Pierwsze jego utwory, przeważnie menuety, zapisywał ojciec. Przez 30 lat Mozart napisał 626 utworów, nie licząc zachowanych szkiców. Był właściwie pierwszym w historii pianistą i kompozytorem utworów na fortepian. Jako pierwszy kompozytor w historii, wychowany na operze włoskiej, określił styl bel canto, który był podstawą aż do połowy XX w.
1.Sonata B-dur KV 570:
- Allegro
- Adagio
- Allegretto
Sonata B-dur uważana jest przez wszystkich komentatorów twórczości Mozarta za dzieło najbardziej znaczące dla jego stylu i najwspanialsze. Ma ona bardzo wyraźną cechę jego twórczości; kompozytor genialnie łączy tu homofonię i polifonię, tworząc jedno z najbardziej niezwykłych dzieł epoki klasycyzmu.
„Nieśmiałemu i delikatnemu z natury Brahmsowi niełatwo przychodziło okazywanie prawdziwych uczuć. Tylko w muzyce Brahms wypowiadał się z niekłamaną szczerością i umiał odsłonić swe gorące serce.”
Był on uważany za następcę Beethovena, jego pierwszą symfonię Hans von Bülow nazwał „dziesiątą symfonią Beethovena”. Od 1848 roku występował publicznie jako pianista, między innymi w duecie ze skrzypkiem J. Joachimem. W 1862 roku osiadł w Wiedniu. W swojej twórczości Brahms nawiązywał do Beethovena i form baroku, ale przejął od romantyków gatunki liryki wokalnej oraz wykorzystywanie elementów ludowych.
2.Sonata C-dur op. 1:
- Allegro
- Andante
- Scherzo
- Finale. Allegro con fuoco.
Sonata C-dur świadczy o bogatej wyobraźni, głębi uczuć i mistrzostwie formy Brahmsa. Pokazuje jego zamiłowanie do formy symfonicznej, nie tylko przez swoją czteroczęściowość, ale również fakturę, bogactwo głosów i harmonię. Jest syntezą jego wspaniałej twórczości.
Marcin Rudziński – fortepian
prof. Andrzej Zieliński – kierownictwo artystyczne cyklu
Marcin Rudziński naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 10. lat pod kierunkiem prof. Elżbiety Małanicz-Onoszko. Absolwent ZPSM im. K. Szymanowskiego w Warszawie. Obecnie jest studentem V roku Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalla i asystenta Lucjana Benisza oraz kameralistyki w klasie prof. Krystyny Borucińskiej. Specjalizuje się w pracy z wokalistami. Uczestniczył w wielu Mistrzowskich Kursach Pianistycznych, m. in. w Warszawie, Białymstoku, Zakopanem i Słupsku pracując pod kierunkiem takich profesorów jak: Bronisława Kawalla, Mishiko Kazuya-Ohno czy Oleg Krimer. Koncertował w Warszawie (w Pałacu Szustra, Teatrze Stanisławowskim, Pałacu na Wodzie, Filharmonii Narodowej), Zakopanem (w Atmie – willi Karola Szymanowskiego) oraz w Salach koncertowych Akademii Muzycznych w Warszawie i Białymstoku. W skład jego repertuaru wchodzą dzieła wielu kompozytorów od baroku do muzyki XX w.
w Pałacu w Jabłonnie ul. Modlińska 105.