zamknij

Google automatic translation. The Legionowo City does not accept any responsibility for the accuracy of data and information originating from the translation. In particular, the Legionowo City does not guarantee that the translation is complete, up-to-date or fit for specific purposes. The translation cannot be compared with a human translation, but may help in assessing the relevance of articles.

A A A
Logo BIP

„Pałacowe spotkania z muzyką”

Data dodania: 7 listopada 2012

Nazwiska Jana Sebastiana Bacha, czy Georga Fridricha Haendla nieodłącznie związane są z muzyką niemieckiego baroku, podobnie, jak Giovanniego Battisty Pergolesiego we Włoszech czy Henry’ego Purcell’a w Anglii, gdzie później działał i zmarł także Haendel. Mniej znanym szerszemu ogółowi będzie z pewnością Włoch – Francesco Maria Veracini, który, sam będąc skrzypkiem, tworzył głównie muzykę skrzypcową. Polski barok, to dla nas osoby Mikołaja Gomółki, czy Wacława z Szamotuł. Mało komu jednak znane będzie nazwisko Teresy Fabiańskiej, klaryski z klasztoru w Starym Sączu, która była kantorką w kościele klasztornym. Z jej twórczości zachowały się 4 Msze wokalno-instrumentalne oraz kancjonał, zatytułowany „Arie z różnych autorów zebrane, do grania na pozytywie lub szpinecie podczas nabożeństwa w kościele”.

Dwie piosenki staropolskie: „Do Kasie” oraz „Nie złodziejem choć kradnę” zapisane zostały w rękopisie Biblioteki Jagiellońskiej, zwanym „połockim”. Jest to odkryty 50 lat temu manuskrypt zawierający kilkadziesiąt utworów świeckich pochodzących z XVII wieku. Odkrycia tego, sensacyjnego choć przypadkowego, dokonał w 1960r. dr Jerzy Gołos – nuty piosenek pocięte były i wklejone jako wzmocnienie do okładek innych dzieł. Rękopis ten uzupełnia poważną lukę w „muzyce rozrywkowej“ Polski okresu między renesansem i barokiem – nie ma w naszej rodzimej literaturze miłosnych madrygałów, a taki właśnie charakter mają prezentowane piosenki.
Joanna Morska, Magdalena Rostworowska


PROGRAM

Georg Friedrich Haendel (1685-1750) Sonata D-dur op. 1 nr 13  na skrzypce i basso continuo HWV 371

Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) Salve Regina

Henry Purcell (1659-1695)   V Suita Klawesynowa Z. 666

Francesco Maria Veracini (1690-1768) Sonata A-dur op. 1 nr 7 na skrzypce solo

Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) Uwertura ( Suita) Nr. 2 h-moll, BWV 1067

Teresa Fabiańska - klaryska (ok. 1767) Kancjonał

Anonim, XVII w. (opr. Jacek Urbaniak) Rękopis połocki·

Wykonawcy:
Robert Lawaty – kontratenor
Joanna Morska – skrzypce barokowe
Michał Sawicki – szpinet

Kierownictwo artystyczne cyklu – prof. Andrzej Zieliński


Robert Lawaty – absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu prof. Alicji Dankowskiej. Współpracuje z najlepszymi zespołami zajmującymi się wykonawstwem muzyki dawnej (Il Canto, Ars Nova, Bornus Consort). Koncertuje w kraju i zagranicą goszcząc często na renomowanych festiwalach (Wratislavia Cantans, Schleswig-Holstein Music Festiwal). Laureat wielu prestiżowych konkursów. Wielokrotnie uczestniczył
w kursach mistrzowskich prowadzonych przez członków zespołu The King’s Singers. Wszechstronne możliwości wokalne pozwalają mu na wykonywanie muzyki różnych epok po współczesną włącznie. Jest współwykonawcą ponad 15. płyt, z których dwie zdobyły nagrodę muzyczną Fryderyka w kategorii muzyki dawnej.
Joanna Morska – absolwentka UMFC w Warszawie w klasie skrzypiec prof. K. Jakowicza. Stypendystka Rządu Francuskiego w Konserwatorium Paryskim u prof. Jean Fournier
i skrzypaczka Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej. Umiejętności wokalne doskonaliła pod kierunkiem Bogny Sokorskiej, prof. Zofii Bregy i prof. Jane Snow (USA).
Z zespołem muzyki dawnej "Ars Nova" dokonała dla Polskiego Radia nagrań archiwalnych Tabulatury „Jana z Jasiennej” śpiewając i grając na rebeku, rodzaju prymitywnych skrzypiec. Zainteresowania artystki kierunkowały się również w stronę jazzu. Jednym z bardziej spektakularnych dokonań artystki był występ w podwójnym charakterze skrzypaczki
i śpiewaczki z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyr. Kazimierza Korda w oratorium „Eliasz” Feliksa Mendelssohna. Artystka od ponad dwudziestu lat mieszka w Stanach Zjednoczonych, gdzie występuje jako wokalistka i instrumentalistka. W latach 1997-98 przebywała w Japonii koncertując jako kameralistka i solistka. Została również zaproszona do udziału w prestiżowym koncercie Noworocznym w Tokushimie w charakterze „Guest Artist” w podwójnej roli śpiewaczki i skrzypaczki, grającej tym razem na skrzypcach elektrycznych. W 2005 roku Joanna Morska wraz z pianistką jazzową Leną Ledoff nagrała w Studiu S1 Polskiego Radia płytę z własnymi interpretacjami muzyki Chopina, Purcell’a, Komedy
i Corea’y.

Michał Sawicki – absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego. Poszerzał następnie swe umiejętności w warszawskiej Akademii Muzycznej na kierunku Muzyka Kościelna. Uczestniczył w wielu mistrzowskich kursach interpretacji muzyki organowej i klawesynowej oraz w kursach interpretacji chorału gregoriańskiego ks. Mariusza Białkowskiego.  W 1998 r. wygrał eliminacje na stanowisko organisty Pacific Music Festival w Sapporo (Japonia). Laureat pierwszej nagrody i nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie utworu F. Couperina na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej w Rumi, oraz pierwszego miejsca w I Konkursie Organistów „Pro Organo” w Warszawie. Współpracuje z zespołem wokalnym Il Canto; W 1999 r. założył zespół instrumentów barokowych Musica Dinamica. Należy do sekcji polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Śpiewu Gregoriańskiego (AISCGre). Współpracuje z Teatrem Dramatycznym w Warszawie oraz z Letnią Międzynarodową Szkołą Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim. Występował na licznych koncertach w Polsce,
w kilku krajach europejskich, w Japonii i Korei Południowej.

Biografia

Cofnij
Pałac w Jabłonnie ul. Modlińska 105.